قرنیز چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

 دکوراسیون داخلی خانه برای خیلی از افراد اهمیت بالایی دارد. اینکه نوع رنگ دیوار چه چیزی باشد، کف خانه چه جنسی داشته باشد، پنجره ها چطور باشند، کابینت ها از چه جنس  باشند و هزاران سوال دیگر که مطمئنا برای صاحبان خانه بسیار مهم هستند. یکی از عواملی که بر دکوراسیون داخلی تاثیر می گذارد قرنیز است. قرنیز ها نه تنها به زیبایی و جلوه داخلی خانه کمک زیادی می کنند، بلکه کاربرد های مهم دیگرینیز دارند. یکی از مهم ترین کاربرد های قرنیز برای خانه هایی است که پارکت لمینیت نصب کرده اند. معمولا چون زمانی که پارکت لمینیت نصب می کنند این پارکت ها  انبساط و انقباض  دارند و برای اینکه آسیب نبینند حدود یک سانتی متر با دیوار فاصله میگذارند. اما اگر خودتان تصور کنید میبینید که اگر پارکت ها حدود یک سانت با دیوار فاصله داشته باشند، چه نمای بدی ایجاد میکنند و بر روی دکوراسیون خانه نیز تاثیر منفی می گذارند. اما بهترین راه حل برای این مشکل چیست؟ بله! نصب قرنیز ها.

ما در این مقاله به تعریف قرنیز می پردازیم و چند مدل از انواع قرنیز را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

قرنیز چیست و چه کاربردی دارد؟

قرنیز یک قطعه ای است که به صورت نواری در پایین دیوار و به صورت ممتد قرار میگیرد. قطر قرنیز ها برجسته بوده و معمولا از جنس سنگ، چوب، پلاستیک، استیل، شیشه، پی وی سی و ام دی اف ساخته می شود. مهم ترین کاربردی که قرنیز ها دارند این است که از رطوبت موجود در کف زمین و آسیب رساندن به دیوار جلوگیری کرده و از دیوار در برابر ضربه نیز محافظت می کنند. همچنین قرنیز ها مانع جمع شدن گرد و خاک در گوشه پارکت می شوند.

 

انواع قرنیز های چوبی

انتخاب یک مدل قرنیز شاید برای اهالی خانه سخت و مشکل باشد و حتی ممکن است بین دو راهی گیر کنند که کدام قرنیز می تواند برای دکور خانه بهتر باشد. در واقع انتخاب یک قرنیز مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند

_سبک و دکوراسیون داخلی خانه

_ارتفاع سقف

_رنگ دیوار

_رنگ پارکت

_بودجه شما

که با توجه به این عوامل باید یک قرنیز مناسب را انتخاب کنید.

1-قرنیز ساده

قرنیز ها دارای سبک های متنوعی مانند سبک ساده و صاف، سبک برجسته و نقش نگاری شده، سبک تزئین شده و بسیاری از سبک های دیگر  هستند. اما اولین پیشنهاد ما به شما استفاده از قرنیز ساده و صاف است. این نوع سبک  ساده می تواند برای هر دکوراسیونی مناسب باشد . سبک قرنیز ساده تقریبا ظاهری مینمالیستی به دکوراسیون خانه میدهد و تا حدی جذاب است.

شما می توانید برای قرنیز هایی که در دکوراسیون داخلی استفاده میکنید از ام دی اف استفاده کنید. اما اگر برای خارج از خانه می خواهید قرنیز های ساده تهیه کنید بهتر از پی وی سی استفاده کنید. زیرا باید قرنیز های خارج از خانه از دوام و مقاومت بالایی برخوردار باشد و در مقابل رطوبت آسیب نبیند.


 قرنیز چیست

2.قرنیزهای انعطاف پذیر

ام دی اف با روکش وینیل یکی از محبوب ترین قرنیز ها در دکوراسیون داخلی خانه ها هستند

قرنیز های روکش دار وینیل در انواع پروفیل ها وجود دارد که به طور کلی یا داخل دکوراسیون داخلی یک خانه مورد استفاده قرار میگیرد یا داخل ادارات و ساختمان های تجاری.

 
قرنیز چیست

3.قرنیزی ترکیبی از سنگ و برجسته کاری

اگر می خواهید قرنیزی سنگی برای دکوراسیون داخلی خانه خود برگزینید یکی از ایده های پیشنهادی ما به شما استفاده از سنگ های برجسته است. که می توانید استفاده کنید. این نوع سبک نیز می تواند برای هر دکوراسیونی جالب به نظر برسد.

 قرنیز چیست

4.قرنیز های جدا شونده

گاهی اوقات ممکن است از قرنیز های بلند استفاده کنید و گاهی هم ممکن است دوست داشته باشید ارتفاع قرنیز های خانه تان کوتاه باشد. برخی قرنیز ها در دو لایه تهیه می شوند که هر وقت دوست داشته باشید می توانید آنها را جدا یا متصل کنید. این نوع قرنیز ها مطمئنا  می توانند ایده خیلی جذابی باشند و هربار می توانیم از یک مدل از آنها استفاده کنیم.

 قرنیز چیست

5.قرنیزی با ارتفاع بلند

قرنیز ها دارای انواع و پروفیل های متفاوتی هستند و گزینه های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از بین آنها یکی را برای خود انتخاب کنید.

اگر سقف بلندی دارید بهترین ایده برای شما استفاده از قرنیز های بلند و با ارتفاع زیاد است، چرا که اینگونه دکوراسیون داخلی نمای گسترده و  بسیار شیکی خواهد داشت.

 قرنیز چیست

6تخته های قرنیزی تاشو

اگر به دنبال گزینه خوبی برای تخته های پایه هستید که یک تکه باشد اما سنتی و دمده دیده نشود می توانید از تخته های پایه تاشو استفاده کنید. تخته های تاشو برخلاف سبک سنتی که دارند می توانند ظاهری زیبا به دکوراسیون داخلی خانه شما ببخشند.

 

7 قرنیز های تزئین شده و نقش نگاری شده

اگر دنبال قرنیز های تزئین شده و نقش نگار شده هستید اما دقیق نمیدانید چه گزینه هایی برای انتخاب دارید بهتر است که با متخصصان این زمینه صحبت کنید تا مدل های زیادی را پیش روی شما برای انتخاب بگذارند.

 

جنس قرنیز ها

وقتی صحبت از بودجه و سرمایه می شود باید بدانید که با توجه به پولی که میخواهید برای تهیه قرنیز خرج کنید مواد مختلف و اشکال مختلفی وجود دارد که می توانید تهیه کنید. در ادامه این مطلب جنس قرنیز ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

قرنیز  ام دی اف

قرنیز های ام دی اف در نوع خود بهترین و بسیار مقرون به صرفه هستند.برای استفاده داخلی نسبتا با دوام اند و حتی قابل رنگ کردن هستند. همچنین قرنیز های ام دی اف در پروفیل های مختلفی نیز وجود دارند که می توانید از میان آنها انتخاب کنید.

اما قرنیزهای ام دی اف برای دکوراسیون بیرونی چندان گزینه خوبی به حساب نمی آیند. در برابر رطوبت مقاوم نیستند و بعد از مدتی آسیب می بینند.

 

قرنیز چوب کاج

چوب کاج یکی از مقرون به صرفه ترین نوع چوب ها است. اگر قصد استفاده از قالب قرنیز چوبی دارید این گزینه می تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد.

این قرنیزها برای استفاده در فضای داخلی و خارجی مناسب است. می توان آنها را رنگ آمیزی کرد. همچنین با سطح های صاف و تزئینی مطابقت دارد و  مقاومت بالایی در برابر رطوبت از خود نشان می دهد.

 قرنیز چیست

قرنیز چوب بلوط

چوب بلوط محبوب ترین جنس در میان قرنیز های چوبی است. زیرا ظاهری لوکس و لاکچری به دکوراسیون داخلی خانه می بخشد. این نوع قرنیزها برای استفاده در فضای داخلی و خارجی مناسب است. می توان آنها  را رنگ آمیزی کرد. همچنین با سطح های صاف و تزئینی مطابقت دارد.

وقتی نوبت به دوام و مقاومت می رسد، بهترین گزینه پیش روی شما استفاده از چوب بلوط است. برخلاف چوب کاج که در دسته چوبهای نرم طبقه بندی می شود، چوب بلوط جزو چوب های سخت است.

 قرنیز چیست

وینیل، پی وی سی، یورتان

حتی اگر این سه گزینه به جذابی گزینه های قبلی  نباشد، اما استفاده از قرنیز وینیل یا یورتان در دکوراسیون داخلی قابل تامل است.

اما اگر صحبت از مقاومت و دوام باشد، تخته های قرنیز وینیل، سنگی در برابر رطوبت ، رنگ پذیری و آسیب پذیری اند و مقاومت بسیار بالایی را دارند.

 قرنیز چیست

 

 

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات