چطور فواصل بین پایه نرده ها را تعیین کنیم

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش توسط

همانطور که پیشتر نیز گفته شد اهمیت فواصل بین پایه ها از چند جهت قابل بررسی است و اهمیت دارد. یکی از مواردی که در هنگام در نظر گرفتن فاصله بین پایه نرده هاست رعایت استاندارد جهت جلوگیری از سقوط احتمالی افراد می باشد. به طبع در شرایطی که کودکان و افراد خردسال نیز در محیط تردد دارند باید فواصل پایه نرده ها را کمتر در نظر گرفت. به طور معمول تعداد پایه ها در هر متر بین 4 تا 5 پایه با توجه به نوع آن و سلیقه مشتری می باشد. 

گفتیم در صورتیکه تعداد پایه ها از حدی کمتر باشد خطر سقوط افراد را به همراه دارد اما تعداد پایه نرده ها اگر بیش از حد زیاد شود چه؟ در این صورت فضای خالی بین پایه ها کمتر شده و از زیبایی کار کم می کند. همچنین در هنگام نصب و رنگ کاری نیز مشکلاتی را به همراه دارد. همینطور با اضافه شدن هر پایه هزینه ها جنس، نصب و رنگ نیز بالاتر خواهد رفت. لذا مناسب ترین تعداد پایه در هر متر 4 تا 5 عدد می باشد.

حالا برای محاسبه تعداد پایه مورد نیاز بایستی متراژ کار را اندازه گیری کنیم. فرض می کنیم فضای ما شامل 6 متر پرتگاه و 18 عدد پله باشد.

نکته ای که در این قسمت باید به عنوان توجه کرد ابعاد هر پله می باشد. با توجه به بعاد پله ها معمولا روی هر پله 1 پایه نصب می شود. در صورتی که عرض پله ها بزرگتر از حد معمول باشد برای هر پله باید 2 پایه در نظر گرفت.

حال تعداد پایه مورد نیاز را محاسبه می کنیم. گفتیم که در هر متر 4 تا 5 پایه نیاز داریم. در اینجا ما برای هر متر 5 پایه در نظر می گیریم. نتیجه 6*5 = 30

پس 30 عدد پایه برای فضای پرتگاه نیاز داریم. تعداد پایه نرده مورد نیاز راه پله نیز برابر با تعداد پله ها و 18 عدد می باشد. پس تعداد کل پایه های مورد نیاز ما 30+18 = 48 پایه می باشد.

دقت فرمایید که نحوه چیدمان نرده ها نیز باید به صورتی باشد که فواصل همه پایه ها یکسان باشد.  برای محاسبه این فضا به شکل زیر عمل می کنیم.

همانطور که در شکل بالا ملاحظه می کنید از سه عدد پایه و یک ایستگاه استفاده شده است. اگر به فضای بین پایه ها دقت کنید متوجه خواهید شد که فضای بین پایه ها با یکدیگر برابرند. با کمی دقت متوجه می شویم که فضای خالی بین نرده ها 4 و تعداد نرده ها 3 می باشد. این موضوع در تمام موارد یکسان است. یعنی فضای خالی برابر است از تعداد پایه ها به علاوه یک.

حال می خواهیم این فضا را محاسبه کنیم. فرض کنید عرض هر پایه 7 سانتی متر باشد. فضایی که داریم نیز 3 متر باشد. در این صورت تعداد پایه های مورد نیاز برابر است با 3*5 =15 عدد. میزان فضای اشغالی توسط پایه ها برابر است با 15*7 سانتی متر = 105 سانتی متر (در صورت استفاده از نعلبکی این مقدار برابر است با 15* عرض نعلبکی ها)

میزان فضای باقی مانده برابر است با متراژ کلی منهای عرض پایه ها

300 سانتی متر - 105 سانتی متر = 195 سانتی متر

فضای خالی بدست آمده را بین تعداد فضای خالی مورد نیاز تقسیم می کنیم. در اینجا برابر است با 15+1= 16

195/16= 12/19 سانتی متر

بنابر این بین هر پایه تا پایه بعد 12/2 سانتی متر فاصله خواهیم داشت. 

برچسب: نرده چوبی
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات