استاندارد سایشی یا درجه AC در پارکت لمینت ها

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش توسط

استاندارد سایشی یا درجه AC چیست؟

استاندارد سایشی را می توان به عنوان شاخصه ای برای بیان میزان دوام و طول عمر کف پوش های لمینت تعریف کرد. در اکثر فروشگاه ها به جای استفاده از عبارت استاندارد سایشی از اصطلاح AC استفاده می شود. این استاندارد ابتدا توسط تولیدکنندگان اروپایی تحت عنوان ELPF  (Association of European Producers of Laminate Flooring) استفاده می شد تا اینکه به صورت یک استاندارد جهانی برای تولید کنندگان لمینت درامد. درجه ی AC را می توان شاخص خوبی برای تشخیص میزان دوام یک کف پوش لمینت برای استفاده در محیط های مسکونی و تجاری دانست. بنابر این هنگامی که به دنبال یک لمینت با کیفیت هستید این درجه می تواند بسیار به شما برای پیدا کردن محصول مورد نظرتان کمک کند.

کف پوش های لمینت چطور درجه بندی می شوند؟

درجه AC کف پوش ها با توجه به عملکرد آنها تحت آزمایشات متعدد مشخخص می شود. از جمله این تست ها می توان به تست رطوبت، تست حرارت، تست فشار، خط و خش و ... نام برد. نمره بدست آمده در هر یک از این آزمون ها در نهایت تعیین کننده درجه AC هر لمینت می باشد. در صورتی که کف پوشی فاقد درجه AC باشد یعنی مناسب استفاده در هیچ مکانی نمی باشد.

 

درجه AC در لمینت های مختلف به شکل های مختلفی نشان داده می شود. در اکثر موارد این درجه به سادگی و تنها با نوشتن AC1 تا AC5 بر روی جعبه لمینت مشخص می شود. در موارد دیگر ممکن است با استفاده از یک شکل این درجه بیان شود. در مواردی که از شکل استفاده می شود تصویر نشان داده شده از دو قسمت تشکیل شده است. در یک قسمت تصویر یک ساختمان و در طرف دیگر تصویر یک یا چند شخص دیده می شود. تصویر ساختمان یا به شکل یک منزل مسکونی یا به شکل یک مجتمع می باشد. منزل مسکونی بیان گر محیط های مسکونی و مجتمع بیان گر محیط های تجاری یا اداری می باشد. تعداد افراد در سمت دیگر تصویر بیان گر میزان تردد کف پوش می باشد. برای مثال کف پوشی با تصویر یک منزل مسکونی با تعداد دونفر در قسمت دیگر تصویر بیان گر این است که کف پوش مناسب مکان های مسکونی با تردد متوسط می باشد. یا اگر تصویر یک مجتمع و یک فرد در طرف دیگر باشد بیان گر آن است که کف پوش مناسب مکان های تجاری یا اداری با تردد کم می باشد.

به طور کلی لمینت هایی با درجه AC1 مناسب محیط های مسکونی با تردد کم هستند. لمینت های با درجه AC2 مناسب محل های مسکونی با تردد متوسط هستند. کف پوش های AC3 مناسب محیط های مسکونی با تردد زیاد هستند.

کف پوش های AC4 برای محیط های تجاری و اداری با تردد کم، کف پوش های AC5 مناسب مکان های تجاری با تردد متوسط و کف پوش های AC6 مناسب محیط های تجاری با تردد سنگین و بالا می باشد.

توجه داشته باشید که توضیحات داده شده در مورد درجه بندی ها برای درک بهتر این مطلب می باشد و می توان از هر لمینتی با هر درجه AC در هر محلی استفاده کرد. برای مثال در محیط هایی مانند اتاق های هتل می توان از کف پوش های AC3 استفاده کرد یا برای محیط های مسکونی می توان از کف پوش های AC4 استفاده کرد.

طبیعی است که کف پوش هایی با درجه AC بالاتر قیمت بالاتری دارند و بالعکس.

همانطور که ملاحظه کردید کف پوش های با درجه AC بالاتر از دوام و طول عمر بالاتری برخوردارند. همچنین کف پوش هایی که با عبارت commercial یا تجاری مشخص می شوند از مقاومت بالاتری نسبت به لمینت های با عنوان مسکونی برخوردارند.

همینطور در نظر داشته باشید که کف پوش هایی با درجه AC پایین تر تصویر واقعی تری نسبت به کف پوش های با درجه بالاتر دارند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات