فوم زیر کار: مواردی که قبل از نصب لمینت ها باید بدانید

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش توسط

 

فوم زیر کار لمینت چیست؟

فوم های زیر کار یک لایه انعطاف پذیرو نازک هستند که زیر لمینت ها نصب می شوند. از دلایل استفاده از این لایه می توان به اتصال بهتر تایل ها به هم، جلوگیری از رسیدن رطوبت به تایل ها و نرم تر شدن سطح زیر کار و در نتیجه مطلوب تر شدن حس قدم زدن روی لمینت ها می باشد.

لایه های زیر کار به دو صورت عرضه می شوند. یا بصورت آماده و در پشت لمینت ها نصب می شوند، یا بصورت جدا گانه و رول قابل تهیه هستند.

طول این رول ها معمولا 75 متر و عرض آن 1.5 متر می باشد.

از مزایای رول های زیر کار که جدا از لمینت ها هستند، پیوستگی آن ها می باشد.

چرا لمینت ها به لایه زیر کار نیاز دارند؟

در ادامه به دلایل استفاده از این لایه می پردازیم.

رفع ناهمواری های کف کار

سطحی که به عنوان سطح زیر کار شناخته می شود معمولا با چاله، ترک و پستی بلندی هایی همراه است. سطوحی که قبلا موکت شده یا کف پوش های دیگری داشته اند بعد از جدا شدن کف پوش قبلی آثاری مثل جای میخ در آن ها باقی خواهد ماند.

پارکت ها به راحتی می توانند این نواقص را پوشش دهند، بدون اینکه به فوم زیرکار احتیاجی داشته باشند. در مورد کف پوش های دیگر مثل سرامیک نیز نیازی به این فوم نیست. اما در مورد لمینت ها موضوع به شکل دیگری است. چراکه لمینت ها هر گونه نقص در زیر کار را به سطح منتقل می کنند. لایه زیر کار به جلوگیری از این اتفاق کمک می کند.

لازم به ذکر است که فوم زیر کار قادر به برطرف کردن همه نواقص نیست و تا حدی این نواقص را برطرف می کند. بنابر این در صورتی که کف کار پستی بلندی و نواقص زیادی دارد ابتدا باید این نواقص را برطرف کنید.

 

حس بهتر هنگام راه رفتن

هنگامی که روی سطح سختی مثل بتن قدم می زنید، متوجه حس ناخوشایند راه رفتن روی این سطوح خواهید شد. در صورتی که کف کار از سیمان، بتن، سرامیک و دیگر مصالح ساختمانی باشد سختی راه رفتن روی آن به سطح لمینت ها نیز منتقل می شود. لایه های زیر کار از این سختی کم می کنند.

کاهش صدا

لمینت ها کف پوش هایی نازک  هستند و ضخامت کمی دارند. بخاطر همین به کمک لایه های زیر کار نیاز دارند تا شبیه به کف پوش های چوبی عمل کنند. دلالیل زیادی وجود دارد که زیر پارکت ها از فوم استفاده نکنید اما یکی از این دلایل ضخامت پارکت هاست. این ضخامت مانع از انتقال صدا تا حد زیادی خواهد شد. نکته ای که در مورد لمینت ها باید آن را در نظر داشت.

لمینت ها ضخامت کمتری دارند و از حیث انعطاف پذیری و چگالی قابل قیاس با چوب نیستند. در نتیجه برای حل این مشکلات و کاهش آنها تنها راه استفاده از قوم زیر کار می باشد.

کنترل رطوبت

وقتی که لمینت ها را روی سطحی بتنی یا هر سطحی که امکان انتقال رطوبت از آن وجود دارد، نصب می کنید باید از لایه ای برای جلوگیری از رسیدن این رطوبت به لمینت استفاده کنید. فوم زیر کار تا حد زیادی از رسیدن این رطوبت به لمینت ها جلوگیری می کند.

نکات مثبت و منفی لایه زیر کار لمینت

نکات مثبت
نرم تر کردن سطوح زیر کار خت مثل بتن

کاهش صدا

کمک به اتصال بهتر تابل های لمینت

کمک به داشتن سطح یکدست در پایان کار

جلوگیری از انتقال رطوبت از کف

 

نکات منفی

افزایش هزینه

افزایش مراحل نصب

 

در چه مواردی استفاده از لایه زیر کار ضروری به نظر نمی رسد؟

تنها در یک مورد است که نصب لایه زیر کار، ضروری به نظر نمی رسد. آن ها در شرایطی است که لمینت ها مجهز به فوم باشند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات