طریقه نصب کف پوش لمینت: کاری که از پسش بر میای

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش توسط

نصب کف پوش های لمینت کار بسیار ساده ای است. به حدی ساده که بعد از اولین باری که نصب کردید از خودتان می پرسید، چرا کسی باید بابت همچین کاری به نصاب ها پول پرداخت کنه؟

بر خلاف سایر کف پوش ها مثل سرامیک و پارکت، نصب لمینت ها به هیچ نوع چسب یا ملات و ... نیازی ندارد. همچنین نصب لمینت ها به هیچ ابزار حرفه ای نیاز ندارد. اگر اره گرد بر یا اره میزی  ندارید، مشکلی نسیت. می توانید از اره معمولی برای این کار استفاده کنید. برخلاف پارکت های چوبی که باید روی زمین میخ شوند، لمینت ها فقط به هم چفت شده و نیازی به محکم کاری ندارند. لمینت ها نه به لایه زیر کار نه به کف کار متصل نمی شوند به همین دلیل به آنها کف پوش های شناور گفته می شود. نصب لمینت ها شبیه به چیدن تکه های یک پازل بزرگ است.

وسایل مورد نیاز برای نصب کف پوش لمینت

وسایل مورد نیاز برای نصب لمینت

لمینت: در هنگام خرید به مقدار 10 درصد بیش تر از متراژی که اندازه گیری کرده اید لمینت خریداری کنید. این مقدار بخاطر برشکاری و پرت کار در نظر گرفته می شود. همچنین مطمئن شوید بسته های باز نشده قابل ارجاع به فروشگاه هستند.

فوم زیر کار: این لایه کف کار را تا حدودی مسطح کرده و به عنوان عایق رطوبت و صدا نیز عمل می کند.

اره گرد بر یا اره میزی با تیغه تیز: اره فارسی بر برای برش تایل ها بهترین گزینه است. اره گرد بر هم از پس این کار بر می آید.

اره دستی : یک اره دست کوچک برای این کار کفایت می کند.

پتک پلاسیتیکی : داشتن پتک ضروری نیست ولی برای نصب لمینت ها بسیار کاربردی است.

متر

گونیا یا خط کش T

مداد

پلاستیک : در صورتی که قصد دارید لمینت ها را روی سطحی بتنی نصب کنید حدالامکان از یک لایه پلاستیک علاوه بر فوم زیر کار برای جلوگیری از رطوبت زیر لمینت ها استفاده کنید.

 آماده سازی کف قبل از نصب لمینت

آماده سازی

قبل نصب توجه داشته باشید که کف زیر کار هرچقدر مسطح تر باشد نتیجه در پایان بهتر خواهد بود. پس قبل از شروغ سعی کنید تا حد امکان کف زیر کار را صاف کنید. لمینت ها این خاصیت را دارند که می توان آنها را روی کف پوش قبلی نصب کرد. پس تا زمانی که جدا کردن کف پوش قبل مسئله ای ضروری نیست آنها را از کف جدا نکنید. معمولا استفاده از فوم در زیر کار برای نصب لمینت ها کفایت می کند، اما در صورتی که کف کار ناهمواری های زیادی دارد ابتدا این ناهمواری ها را پر کنید و سپس از فوم استفاده کنید.

قبل شروع نصب قرنیز ها، داکت ها و تمام مواردی که روی دیوار و نزدیک به کف نصب شده اند را از دیوار جدا کنید.

 تست قبل از نصب لمینت

قبل از نصب تست کنید

بسیار از راهنما های نصب لمینت به شما توصیه می کنند قبل از نصب تمام محاسبات ریاضی و مهندسی لازم را به عمل آورید و قبل از نصب نقشه ای از کار تهیه کنید. اما برای اتاقی کوچک تا متوسط، راه حل ساده تری وجود دارد، به این صورت که ابتدا چند جعبه را باز کرده و قبل از نصب فوم زیر کار روی زمین بچینید. هدف این نیست که تمام کف را با لمینت بپوشانید، بلکه لمینت ها را در طول اتاق، کنار هم قرار دهید. این کار به شما کمک می کند تا شمایی از لمینت ها بعد از نصب در ذهن خود داشته باشید و متوجه شوید اتاق شما شامل چند ردیف لمینت خواهد بود.

در مرحله بعد چند لمینت را در جهت طولی در کنار هم قرار دهید تا از تعداد لمینت ها در این جهت اطلاع پیدا کنید. از چفت کردن لمینت ها بهم در این جهت خودداری کنید، چرا که جدا کردن آنها از هم مشکل است و ممکن است به لمینت ها آسیب برسد.

هنگامی که از توانایی خودتان برای نصب لمینت ها اطمینان پیدا کردید و شمای کلی کار در ذهنتان ایجاد شد، لمینت ها را سر جای خود برگردانید و آماده کار شوید.

تکنیک برش لمینت ها

نکاتی در مورد برش زدن لمینت ها

نیازی نیست خیلی نگران مهارت خود در برش دادن لمینت ها باشید. ضخامت کم لمینت ها باعث شده تا به راحتی برش خورده و از این نظر مشکلی وجود ندارد. همچنین احتیاجی نیست در زمان برش وسواس زیادی به خرج دهید، زیرا لبه های برش خورده زیر قرنیز ها پنهان خواهد شد. بهترین گزینه برای برش استفاده از اره میزی می باشد، هرچند می توان به وسیله اره گرد بر، اره عمود بر یا حتی اره دستی برش های را انجام دهید. تیغ اره تیز برش های بهتری خواهد داشت و اسیبی به به سطح محافظ لمینت ها نمی زند (اصطلاحا آنرا لب پر نمی کند).

برای علامت زدن برش های طولی از گونیا یا خط کش تی استفاده کنید. این کار دقت برش کاری را بالا خواهد برد. قبل از برش تیغه ی اره را طوری تنظیم کنید که طول آن کمی بیشتر از ضخامت لمینت ها باشد. برش ها را تا انتها با اره انجام دهید، چرا که استفاده از فشار ممکن است به لمینت آسیب بزند.

حتما در اتاق چیز هایی مثل لوله ها، دور در، ستون یا چیز های دیگری وجود دارد که باید به وسیله برش جای آن را روی لمینت در آورید. اینجاست که یک اره عمود بر با تیغ اره تیز خیلی به کار می آید.

پهن کردن فوم زیر کار

فوم زیر کار را پهن کنید

شرکت های تولید کننده همواره بر استفاده از فوم زیر کار تاکید دارند. این لایه ی نرم و نازک به کاهش صدا کمک می کند، به عنوان یک عایق حرارتی عمل می کند و باعث می شود احساس بهتری هنگام راه رفتن روی لمینت ها تجربه کنید.

رول فوم را پهن کنید. در قسمت هایی که فوم دو تیکه است لبه ها را طوری کنار هم قرار دهید که روی هم نیافتند. از چسب نواری برای این کار استفاده کنید.

فوم زیر کار به عنوان یک گزینه پیش فرض در هنگام خرید لمینت ها در نظر گرفته می شود. هرچند، اگر کف کارتان صد در صد خشک و بدون رطوبت است و سطح زیر کار کاملا صاف است استفاده از فوم زیر کار ضروری به نظر نمی رسد.

نصب اولین ردیف لمینت

نصب اولین ردیف

برای شروع کار از طویل ترین دیوار شروع کنید. زبانه تایل های ردیف اول را به وسیله اره میزی جدا کنید. طرف برش خورده را سمت دیوار قرار داده و نصب کنید.

نصب لمینت ها را از سمت راست و به طرف چپ شروع کنید. یک تایل کامل را با فاصله 1 سانتی از دیوار قرار دهید. در صورت امکان از اسپیسر استفاده کنید تا فاصله ها تا پایان کار به همین شکل باقی بماند. همانطور که قبلا گفته شد لمینت ها کف پوش هایی شناور هستند و رعایت این فاصله در هنگام نصب لمینت ها ضروری به نظر می رسد. چراکه لمینت ها با تغییر آب و هوا منبسط و منقبض می شوند و تغییر اندازه می دهند. برای اطلاع از فاصله دقیق به راهنمای نصب لمینت ها مراجعه کنید. هرچند فاصله ی یک سانتی متر کافی به نظر می رسد.

از تایل های کامل استفاده و در جهت چپ خودتان حرکت کنید. برای چفت کردن تایل ها به هم از پتک پلاستیکی استفاده کنید. مطمئن شوید که درزی بین تایل ها وجود ندارد و به خوبی به هم چفت شده اند. در این صورت به شکل یکدست و بدون درز به نظر می رسند.

اتمام ردیف اول لمینت ها

تمام کردن ردیف اول

به محض این که به  آخر کار در سمت چپ رسیدید، تایل آخر به احتمال بسیار زیاد بلند تر از مقدار مورد نیاز به نظر می رسد. مقدار مورد نیاز را اندازه گرفته و از یک تایل برش دهید. دقت کنید از سمت راست به چپ اندازه گرفته و برش دهید تا قسمت زبانه برای چفت شدن به لمینت کناری از دست نرود. همچنین در هنگام برش فاصله یک سانتی متر کنار دیوار را نیز در نظر بگیرید.

باقی مانده تایل برش خورده را نگه دارید. چرا که این تایل برش خورده اولین تایل ردیف دوم خواهد بود.

بهترین حالت این است که سایز تایل های برش خورده کمتر از نیم متر نباشد. هر چند در صورتی که زیر کار مشکلی نداشته باشد طول لمینت ها اگر یک سانتی متر هم شود مشکلی به وجود نخواهد آمد.

اگر پس از چیدن ردیف اول متوجه شدید که طول تایل آخر خیلی کوتاه است، به جای استفاده از تایل کامل در ابتدای ردیف از یک تایل برش خورده استفاده کنید. این کار باعث می شود طول لمینت آخر ردیف اول مقدار قابل قبولی باشد.

در شکل بالا نحوه چیدمان و نصب لمینت ها قابل ملاحظه است. این روش به ترین روش برای نصب لمینت هاست. وقتی از سمت راست به چپ حرکت می کنید، تایل آخر همیشه برش می خورد، قسمت اضافه برش اولین تایل شروع کننده ردیف بعدی خواهد بود و کار به همین منوال ادامه خواهد یافت.

نصب تناوبی لمینت ها

درهم کار کنید

در چیدمان لمینت ها دقت کنید طوری کنارهم قرار بگیرند که درزها کنارهم نیافتند. بدین ترتیب هم در پایان شکل زیبا تری خواهند داشت هم به شکل محکم تری در خواهند آمد. همچنین دقت کنید تایل هایی که کنار هم می چینید از یک نوع و یک شکل نباشند تا در پایان ظاهر کار شکل طبیعی تری داشته باشد.

طریقه چفت کردن تایل های لمینت

تکنیک اتصال تایل ها

لمینت ها به تازگی به مکانیزم کلیک اند لاک (click & lock)  مجهز شده اند. در این مکانیز برای اتصال لمینت ها به یکدیگر باید بدین ترتیب عمل کرد. ابتدا لمینت را با زاویه 45 درجه نسبت به کف در کنار لمینت دیگر و داخل زبانه قرار داده و به هم چفت کنید. با پایین آوردن لمینت و قرار دادن آن روی کف کار نباید شاهد درزی بین لمینت ها باشید.

درز بین لمینت

مراقب درز ها باشید

درز در بین لمینت ها یک واژه منفور به شمار می رود. لمینت ها در برابر آب و مایعات بسیار آسیب پذیرند. در صورتی که لمینت ها به درستی در کنار یکدیگر چفت نشوند امکان رسیدن رطوبت به هسته لمینت ها وجود دارد. اگر بعد از نصب متوجه درز بین لمینت ها شدید به احتمال بسیار زیاد در هنگام نصب لمینت را به مقدار کافی بلند نکرده و زاویه کافی نداشته است.

اگر متوجه درز نامتعارف در هنگام نصب شدید

-          زاویه تایل  را هنگام نصب کمی بیشتر کنید و همچنان که آنها را به یکدیگر محکم می فشارید زاویه را کم کنید.

-          اگر این مشکل را در کل ردیف مشاهده کردید کل ردیف بصورت یک جا بلند کنید و همین آزمایش را تکرار کنید.

نصب تایل آخر

تکنیکی برای اتصال تایل آخر

جا انداختن قطعه ی آخر کار سخت و پر زحمتی به نظر می رسد. در قدم اول همانند شکل عمل کنید، طوری که طول بلند تر داخل شیار قرار گرفته باشد. سپس تایل را به آرامی بخوابانید اما از فشار استفاده نکنید.

سپس با استفاده از چکش پلاستیکی، سه ضربه به آن وارد کنید.

اگر بعد ضربه زدن، تایل ها به هم چفت نشدند، از ضربه زدن مجدد خودداری کنید. به جای این کار از یک تایل تازه استفاده کنید.

 نصب ردیف آخر لمینت

نصب ردیف آخر

مگر اینکه خیلی خوش شانس باشید. در غیر این صورت برای تمام کردن نصب لمینت ها باید تایل های ردیف آخر را برش بزنید. تایل های ردیف آخر را برای برش علامت بزنید. فاصله یک سانتی متری از دیوار را فراموش نکنید. برای برش ها از اره میزی استفاده کنید.

تایل های برش خورده را با استفاده از تکنیک یاد شده در ردیف آخر نصب کنید. نصب کردن تایل های ردیف آخر به خاطر فضای کم و نزدیکی به دیوار کمی دشوار به نظر می رسد. اما در فضا های کم هم باید فضای لازم برای نصب لمینت ها وجود داشته باشد.

 پس از نصب

پس از نصب

بعد از اینکه کار نصب لمینت ها به پایان رسید، نوبت به نصب قرنیز ها می رسد. نصب قرنیز ها ضروری به نظر می رسد. چرا که برای پوشاندن فضای خالی اطراف لمینت ها قرنیز ها بهترین گزینه به نظر می رسند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات