لمینت چیست

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش توسط

زمانی لمینت ها تنها به عنوان کف پوش هایی مقرون به صرفه و ارزان شناخته می شدند. از آن زمان تا حالا لمینت ها راه زیادی را طی کرده اند و به جایی رسیده اند که امروزه در بسیار از خانه ها به چشم می خورند. چرا که زیباتر شده اند، طول عمرشان افزایش پیدا کرده و حسی که از قدم زدن روی آنها به شخص دست می دهد بهتر از هر زمان دیگری است. اما سوال اینجاست که واقعا لمینت چیست؟

لمینت یک نوع کف پوش چندلایه است که هسته اصلی آن را فیبری با فشردگی بسیار زیاد شکل می دهد که اصطلاحا به آن HDF گفته می شود. طریقه نصب آن، نسبتا شبیه پارکت های چوبی است و ساختاری کلیکی دارد که بصورت شیار و زبانه بوده و داخل یک دیگر چفت می شوند. با این وجود برخلاف پارکت چوبی، نصب آن بسیار ساده است.

در مواردی اصطلاح لمینت های چوبی بکار برده می شود. توجه داشته باشید که این عبارت به این معنی نیست که جنس لمینت ها از چوب است بلکه می تواند به دو موضوع اشاره داشته باشد. اول اینکه تصویری که بروی لمینت ها حک شده تصویر چوب است. دوم اینکه لایه اصلی لمینت ها از جنس فیبر فشرده شده است که از مصنوعات چوب می باشد.

 

نکات اولیه در مورد لمینت ها

جنس: لمینت ها از چند لایه تشکیل شده اند. مهم ترین لایه که به عنوان بیس و لایه اصلی شناخته می شود از جنس فیبر می باشد که تحت پرس با شدت بسیار بالا فشرده شده است و اصطلاحا به آن HDF گفته می شود. بر روی این لایه تصویری با کیفیت از چوب قرار گرفته است که توسط لایه ای از جنس اکسید آلومینیوم محافظت می شود. این لایه لمینت را در برابر رطوبت و خط و خش و ... بسیار مقاوم می کند.

طریقه نصب: لمینت ها به عنوان کف پوش هایی شناور شناخته می شوند که داخل یک دیگر چفت شده و بهم متصل می شوند. شناور بودن لمینت ها به این معنی است که روی سطح زمین توسط یا هر وسیله دیگری چسبانده نمی شوند.

اتصال: لمینت ها دارای سیستم کلیکی هستند بدین صورت که لمینت ها دارای شیار و زبانه هایی هستند که داخل هم چفت می شومد.

سطح زیرکار و لایه زیرین: همانند تمامی کف پوش ها، لمینت ها نیز برای نصب نیاز به یک سطح کار صاف و تا حد ممکن بدون ناهمواری هستند.  فوم زیر کار بین سطح زیر کار و لمینت ها نصب می شود. بدین ترتیب با جدا کردن لمینت از سطح زیر کار باعث جلوگیری از رسیدن رطوبت کف به لمینت ها می شود و همینطور لمینت ها را به سطحی نرم تر برای قدم برداشتن تبدیل می کند.

قیمت: در مقایسه با پارکت ها، لمینت ها قیمت پایین تری دارند. از نظر قیمت می توان کف پوش های لمینت را با سرامیک ها در یک سطح در نظر گرفت.

نکات مثبت و منفی: از بارز ترین نکات مثبت لمینت ها سهولت در تمیز کردن آنهاست. همچنین لمینت ها ضد خش هستند. داشتن همین دو ویژگی لمینت ها را کف پوش هایی ایده آل برای افرادی که حیوانات خانگی دارند می سازد. شاید بتوان گفت اصلی ترین نکته در مورد لمینت ها آسیب پذیری آنها در برابر آب است. باقی ماندن آب برای مدت زمان طولانی روی لمینت ها می تواند منجر به نفوذ آن بین لمینت ها و خراب شدن آن ها شود به خصوص در قسمت شیار و زبانه.

طریقه نصب لمینت:

لمینت ها بصورت شناور نصب می شوند. این یعنی لمینت ها شبیه به سرامیک و سنگ و پارکت های چوبی روی سطح کار محکم نمی شوند. برای نصب لمینت ها ابتدا فوم زیر کار را روی سطح زیرین پهن کرده و در قسمت هایی که نیاز است با استفاده از چسب نواری آن را به هم متصل می کنیم. سپس تایل های لمینت را روی آن و درکنار هم می چینیم. بعد از چفت شدن لمینت ها به یکدیگر و قرار گرفتن آنها در کنار هم به شکل یک تیکه در می آیند که امکان جا به جا شدن ندارند.

سختار لمینت ها : لایه اصلی، تصویر، لایه محافظ

لمینت ها اولین بار توسط یک شرکت سوئدی به نام Pestorb مطرح شد. بعد از طرح بسیار خلاقانه تبدیل خورده های چوب با استفاده از فشار پرس های سنگین تحت حرارت بالا، با مخلوط چسب و مواد شیمیایی و تبدیل آنها به ورق هایی قابل استفاده، ایده ساخت لمینت ها شکل گرفت. بعد از آن بسیاری دیگر از شرکت های بزرگ تولید کننده مصنوعات چوبی نظیر Armstrong, Dupont و Mannington شروع به تولید لمینت ها کردند.

لایه پوشاننده

این لایه از جنس پلاستیک ترانسپرنت از نوع سخت می باشد که در برابر خط خش ناشی از تردد، پنجه و ناخن حیوانات و وسایل و مبلمان مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

 

تصویر

تصویر قرار گرفته روی لمینت ها تصویری بسیار با کیفت از چوب می باشد که تا حد بسیار زیادی واقعی به نظر می رسد.

 

لایه اصلی 

لایه اصلی لمینت ها از نیم اینچ خورده چوب ساخته شده است که با فشار پرس به 5 میلی متر رسیده است. این لایه در برابر رطوبت مقاوم است اما تا مقدار تعیین شده. این لایه در برابر آب مقاوم است در صورتی که این آب به سرعت خشک شود.

برچسب: لمینت
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات