لمینت ها : نکات مثبت و منفی

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش توسط

کف پوش های لمینت از چندین سال گذشته به عنوان کف پوش هایی با نصب آسان، با دوام و زیبا در مقابل پارکت های چوبی، در محیط های شهری مطرح شدند. تکنولوژی ساخت لمینت ها در طول این سالیان به مرور پیش رفت و کم کم کیفیت لمینت ها بهبود یافت. تصاویر پس زمینه واضح تر، سطوح ضد خش با دوام تر، مکانیزم اتصال بهتر همگی در جریان همین پیشرفت ها بود.

با این وجود نمی توان گفت هیچ کف پوشی بی نقص است. در تمامی موارد مرتبط با کف پوش ها نظیر طریقه نصب، نظافت، دوام و ماندگاری لمینت ها نیز دارای ویژگی های مثبت و منفی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

نکات مثبت
نصب

نصب لمینت ها به سرعت و به آسانی انجام می شود. به طوری که قادر خواهید بود صدها متر مربع لمینت را در یک آخر هفته نصب کنید. در مدل های قدیمی تر تایل ها به وسیله چسب بهم متصل می شدند. اما امروزه لمینت ها به سیستم قفل و زبانه مجهز شده اند که اجازه می دهد قطعه های لمینت همچون قطعه های پازل کنار هم متصل شوند. از طرفی برای برش دادن تایل ها می توانید از یک اره دستی یا حتی یک چاقوی تیز استفاده کنید.

 

نظافت

لمینت ها به راحتی با یک طی یا جارو برقی تمیز می شوند. اگر لمینت های تمیز تری می خواهید از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. برای تمیز کردن لمینت ها به هیچ واکسی نیاز نیست.

 

رطوبت

لمینت ها در برابر رطوبت نسبتا مقاوم هستند و می توان از آنها در مکان های نسبتا مرطوب مثل آشپز خانه ها و ... نیز استفاده کرد. مادامی که تایل ها به هم خوب قفل شده باشند و رطوبت روی سطح آنها باقی نماند مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد.

 

دوام و طول عمر

بر خلاف چوب که به سهولت خراش بر می دارد لمینت ها در برابر خط و خش بسیار مقاوم هستند. لمینت ها دارای یک لایه از جنس اکسید آلمینیوم روی لایه مصور هستند که از لمینت در برابر خط و خش محافظت می کند. حتی در برخی موارد شرکت های تولید کننده لایه محافظ لمینت را تا 10 سال گارانتی می کنند. همچینین لمینت ها در برابر لک مقاوم هستند و در صورتی که لک بردارند به سادگی تمیز می شوند.

کارایی

در صورتی که لمینت ها بدون لایه زیر کار نصب شوند راه رفتن روی آنها بسیار سخت خواهد بود. اما در صورتی که از لایه زیر کار زیر لمینت ها استفاده شده باشد احساس خوبی از راه رفتن روی لمینت ها پیدا خواهید کرد و در راه رفتن و ایستادن های طولانی مدت روی لمینت ها خسته نخواهید شد.

شکل ظاهری

انصافا کف پوش های لمینت اشکال چوب، سنگ و دیگر عناصر طبیعی را کیفیت هرچه تمام تر به نمایش می گذارند. همچنین برخلاف چوب که در بسیاری موارد دارای ترک، سوراخ یا مشکلاتی مثل تاب خوردگی دارد و نیاز به تعویض یا تعمیر پیدا می کنند، کف پوش های لمینت بعد از خروج از بسته بندی همگی سالم و بدون ایراد و نقص هستند.

ارزش افزوده

تمامی کارخانه های لمینت به سختی در تلاشند تا محصولات خود را روز به روز ارتقا بخشیده و کیفیت آن را بهبود دهند تا حسی که این لمینت ها منتقل می کنند چیزی کم از چوب، سنگ یا دیگر عناصر واقعی نداشته باشند.

 

نکات منفی
نصب

هر چند لمینت ها طوری طراحی شده اند که با کمترین زحمت داخل هم قفل شده و براحتی  نصب شوند اما در عمل کار به این سادگی ها نیست. اغلب لمینت ها به راحتی بهم قفل نشده و باید به زور متوسل شد. بدین ترتیب باید به وسیله ابزاری مثل چکش این کار را انجام داد که ممکن است به روکش لمینت ها آسیب برساند، که در این صورت مقاومت لمینت در برابر رطوبت از بین خواهد رفت.

 

نظافت

استفاده بیش از حد آب ممکن است باعث نفذ آب به منافذ بین لمینت ها شده و باعث آسیب جدی به لمینت ها خواهد شد. به شدت توصیه می شود از ریختن مایعات روی لمینت ها خودداری کنید و برای تمیز کردن لمینت ها از دستمال یا طی مرطوب استفاده کنید.

رطوبت

لمینت ها قادر به تحمل مایعات روی سطح خود برای مدت زمان طولانی نیستند. در مواردی که در مکان هایی مثل آشپزخانه از لمبنت استفاده می کنید اگر از جایی آب نشت کند باعث از بین رفتن لمینت ها خواهد شد. در صورتی که جلوگیری از رطوبت در محیط اجتناب ناپذیر است بهتر است از کف پوش های ونیل استفاده کنید.

دوام و طول عمر

عدم سنباده خوری و ترمیم از معایب کف پوش های لمینت می باشد. درست است که کف پوش های لمینت در برابر خط و خش و اجسام نوک تیز مقاومت بالایی دارند اما در صورت آسیب دیدن قابل مثل پارکت چوبی قابل سنباده خوردن و ترمیم نیستند. بلکه باید تعویض شوند.

کارایی

به طور کلی کف پوش های لمینت لغزنده هستند. هرچند بسیاری از سازندگان در حال تولید لمینت هایی با عنوان ضد لغزندگی بوده و این مشکل را بهبود داده اند. همچنین کف پوش های لمینت موجب ایجاد الکتریسیته ساکن می شوند. اگرچه این مشکل با تمیز نگه داشتن کف پوش های لمینت کاهش می یابد.

 

شکل ظاهری

هرچند شکل ظاهری لمینت ها در طول سالیان گذشته بسیار بهبود یافته است و بسیار طبیعی به نظر می رسد اما مشکلی که در مورد شکل ظاهری لمینت ها وجود دارد تکرای بودن تایل ها می باشد. طوری که بهترین برند ها تا حداکثر 10 تایل متفاوت دارند. این عدد برای شرکت های رده پایین 3 عدد می باشد. توجه داشته باشید در صورتی که نصب لمینت به درستی انجام نشود ممکن است دو تایل با ظاهری یکسان در کنار هم قرار گیرند.

 

ارزش افزوده

اگه به دنبال ساخت خانه ای لوکس هستید تا در پایان آن را با قیمتی فضایی به فروش برسانید، استفاده از پارکت های چوبی در پایان کار ارزش افزوده ی بیشتری به همراه خواهند داشت. در حالی که استفاده از کف پوش لمینت تا حدودی به این مطلب کمک خواهد کرد.

 

 

برچسب: لمینت
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات