نکات ایمنی استفاده از اره گرد بر (دیسکی)

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش توسط

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیشترین حوادث در کارگاه های نجاری مربوط به اره های گرد بر میزی می باشد. اما زمانی که صحبت از ابزار های دستی می شود این آمار نشان می دهد که اره های گرد بر خطرناک ترین ابزار های دستی هستند. پس چطور می توان به طور ایمن از این ابزار استفاده کرد؟

لوازم ایمنی

اول از همه، در هنگام استفاده از هر ابزاری موارد ایمنی را رعایت کنید. عینک محافظ بزنید، از گوشی صداگیر استفاده و لباس کار به تن کنید.با رعایت این موارد از رخ دادن بسیاری موارد جلوگیری به عمل آورده اید.

عمق برش

قبل از آماده شدن برای برش، تیغه را طوری تنظیم کنید که از لبه ی پایینی سطحی که قصد برش آن را دارید بیش از نیم سانت بیرون نزده باشد. اینکه تیغه چهار سانت از سطح زیر پایین تر باشد علاوه بر اینکه خطر برخورد با سطوح و اجسام دیگر را افزایش می دهد به خاطر زاویه برشی که تیغه با سطح پیدا می کند در پایان برش خوبی نخواهیم داشت. بنابر این هرچه تیغ اره از سطح زیرین کمتر بیرون زده باشد هم ایمنی بیشتری خواهد داشت هم در پایان برش زیبا تری خواهیم داشت.

محافظ تیغ اره

ممکن است گاهی محافظ تیغ اره ایزاری مزاحم به نظر برسد زیرا در مواقعی باید آن را به صورت دستی کنترل کنید تا بتوانید اره را به جلو هدایت کنید. در این مواقع از دستی استفاده کنید که در هنگام برش آزاد است.
هرگز از وسایلی مثل گیره و ... برای نگه داشتن محافظ اره استفاده نکنید.

تیغ اره
هنگام استفاده از اره گرد بر از تیز بودن تیغ اره خود اطمینان حاصل کنید. اگر تیغ اره کند باشد علاوه بر اینکه در برش مشکل ایجاد می کند امکان قفل شدن اره را بالا برده و بسیار خطر آفرین است. حال آنکه تیغ اره تیز هم سریع تر و هم تمیز تر کار برش را به پایان خواهد برد.

چطور به صورت ایمن برشکاری کنیم؟

وقتی صحبت از ایمنی در برش می شود اول از همه باید بدانیم چطور می توانیم به طور صحیح از اره استفاده کنیم. بیشتر اره های گرد بر طوری طراحی شده اند که کاربر با دست راست خود اره را کنترل و قادر به دیدن خط برش باشد.
قبل از آنکه برش خود را شروع کنید تخته ای که قصد برش آن را دارید را روی سطحی مطمئن قرار دهید.برای این کار از چند قطعه چوب 2*4 استفاده کنید. این کار علاوه بر اینکه از برخورد تیغ اره با سطح جلوگیری می کند باعث می شود تا تخته ای که در حال بریدن آن هستید بر اثر فشاری که وارد می کنید شکسته نشود.

استفاده از راهنما

یکی از نکاتی که در زمان برش اهمیت ویژه ای دارد بریدن از روی خط راهنماست. برشی کاملا صاف و مستقیم. برای این کار می توانید از شاخه چوب یا هر شی دیگری که صاف باشد استفاده کنید. برای این کار باید خط کش را در راستای خط راهنما قرار دهید. فاصله خط کش تا خط باید به اندازه فاصله تیغ اره از لبه کناری آن باشد. در صورتی که این موارد را رعایت کنید در انتها برشی بی نقص خواهید داشت.

هنگامی که برش به پایان رسید پس از آنکه انگشت خود را از روی کلید اره برداشتید برای جند ثانیه اره را در جای خود ثابت نگه دارید تا اره از حرکت باز ایستد.
پس از اینکه چرخش اره متوقف شد می توانید آن را بردارید. هرگز قبل از توقف کامل اره آنرا جا به جا نکنید، بار ها دیده شده بر اثر جابجایی حین چرخش سیم برق در مسیر اره قرار گرفته و اپراتور که برای جلوگیری اتفاقات بعدی عجولانه دست به اقدام زده متوجه اره در حال چرخش نبوده و دچار حادثه شده است.

رعایت نکات ایمنی می تواند از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کند اما در نظر داشته باشید برای هر کاری از ابزار مناسب همان کار استفاده کنید بدین ترتیب خود و اطرافیانتان امنیت بشیتری خواهید داشت.

برچسب: اره گرد بر
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات