انتخاب تیغ اره با توجه به تعداد دندانه

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش توسط

انتخاب تیغ اره بر اساس TPI یا دندانه در اینچ

 

یکی از مواردی که همه اشخاصی که با چوب سر و کار دارند با آن مواجه هستند انتخاب تیغ اره می باشد. خواه در حال کار با اره میزی ، اره فلکه، عمود بر، گرد بر یا هر اره دیگری باشند. اکثر افراد به دنبال تیغ اره هایی هستند که برش های  یکدست تر و بهتری ارائه می دهند. اکثر این افراد خیلی زود در می یابند که تعداد دندانه های تیغ اره با نتیجه برشکاری نتیجه مستقیم خواهد داشت. به طور کلی گفته می شود که هرچه تعداد دندانه های تیغ اره بیشتر باشد نتیجه بهتری بدست خواهد آمد. هرچند زمانی که متوجه کارکرد دندانه ها شوید، پاسخ درست کمی پیچیده تر به نظر می رسد.

دندانه ها چطور برش می دهند

 

دندانه ها برامدگی های تیز و برنده ای بر روی تیغ اره هستند که وقتی سرعت چرخش تیغ اره بالا می رود چوب را برش می دهند. هرچه تعداد دنده ها بیشتر باشد برش تمیز تری خواهیم داشت. این قانون شامل بسیاری از اره ها مثل اره میزی، عمود بر، فارسی بر و ... می شود.

برش های یکدست و تمیز به قیمت سرعت کمتر حاصل می شوند به صورتی که هرچه تیغ اره دندانه بیشتری داشته باشد سرعت برش کمتر خواهد شد.

تیغ اره هایی که دندانه های کمتری دارند با سرعت بیشتری دارند که البته نتیجه برش تمیزی نخواهد بود. فاصله ی دندانه ها در تیغ اره هایی که دندانه کمتری دارند بیشتر و در نتیجه برش خشن تر خواهد بود.

به عبارت دیگر زمانی که دندانه ها کوچکتر و فاصله آنها کمتر باشد هر دندانه وظیفه برش قسمت کوچک تری از چوب را خواهد داشت و با مقدار کمتری از چوب برخورد خواهد کرد و زمانی که دندانه های تیغ اره بزرگتر باشد دندانه ها بزگتر و سطح تماس دندانه ها با چوب بیشتر بوده و در نتیجه برش تمیزی نخواهیم داشت.

بنابراین از تیغ اره های دندانه درشت در مواردی نظیر زیرسازی و ساخت فریم و ... استفاده می شود که برش ها قابل رویت نیستند.

 

موارد دیگری که در کیفیت برش موثر است

 

یکی دیگر از مواردی که در کیفیت برش تاثیر به سزایی تیزی تیغ اره است. تیغ اره کند باعث سوختن چوب در هنگام برش می شود. همچنین در صورتی که تیغ اره به اندازه کافی تیز نباشد به موتور فشار وارد شده و امکان سوختن دستگاه وجود دارد. همچنین ممکن است که در هنگام برش تیغ اره داخل چوب گیر کرده و خطرات بعدی را به همراه داشته باشد.

همیشه تیغ اره را تمیز نگه دارید زیرا که کثیف بودن تیغ اره نیز بر کیفیت برش تاثیر گذار است.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات