نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش توسط

مطمئنا تا به حال بر روی اشیاء چوبی نقش و نگارهایی را مشاهده کرده اید و می دانید که این نقش و نگار ها چه ظاهر زیبایی را به وسیله بخشیده است، به این نقش و نگاری که بر روی چوب ها وجود دارد منبت کاری یا خاتم کاری گفته می شود. منبت کاری چوب ظاهری چشم نواز و فوق العاده را برای اشیاء چوبی به ارمغان می آورد. اگر شما علاقه زیادی به این نقش و نگارها دارید می توانید حتی در خانه این کار را به سادگی انجام دهید. اما نکاتی که باید به یاد داشته باشید این است که قبل از پرداختن به طرح ها و نقش های خیلی پیچیده باید با طرح های ساده شروع به کار کنید. ما در این مقاله به شروع و نحوه انجام منبت کاری چوب می پردازیم.

1.پایه منبت خود را پیدا کنید

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

برای اینکه بتوانید یک شی چوبی را تزئین کنید باید به اولین چیزی که توجه کنید، جنس چوبی ست که قرار است بر روی آن کارکنید. برخی چوب ها توانایی یا استحکام آن را ندارند که بر روی آنها شروع به کنده کاری کرد. پس قبل از منبت کاری وسیله چوبی تان به جنس آن توجه کنید.

دومین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که آیا این وسیله چوبی که می خواهید بر روی آن منبت کاری کنید، سطح مناسبی برای طرح مدنظر شما را دارد یا نه! مثلا اگر بر روی یک تابلوی چوبی می خواهید منبت کاری کنید، باید طرح هایی انتخاب کنید که برای سطح قاب مناسب باشد، اگر طرح شما بسیار بزرگ باشد و سطح چوب کوچک باشد قاعدتا شما به نتیجه خوبی دست نخواهید یافت.

و سومین نکته هم انتخاب یک چوب دیگر برای دیزاین کار است. بهتر است که رنگ چوب ها با یکدیگر متفاوت باشند اینگونه کنتراست زیباتری در کار ایجاد می شود. مثلا اگر وسیله چوبی شما به رنگ روشن است، چوب دیگر را به رنگ تیره انتخاب کنید و برعکس اگر وسیله چوبی شما تیره بود از یه چوب روشن تر استفاده کنید.

2.منبت را به شکل ساده ای برش دهید

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

اگر این اولین تجربه  شما در منبت کاری است، پس پیشنهاد ما به شما این است که از طرح های ساده تری برای شروع استفاده کنید. مثلا بجای طرح های خیلی پیچیده از طرح های ساده ای همچون قطره اب  یا مستطیل و دایره استفاده کنید.

این طرح را روی چوبی که قرار است روی وسیله چوبی بگذارید بکشید، سعی کنید تمام نواقص آن طرح را برطرف کنید تا همه چیز عالی و یکدست در بیاید.

سپس با کاردک شروع کنید به برش دادن این طرح. سعی کنید با ظرافت کامل این طرح را برش دهید. اگر طرح شما صاف نبود می توانید با سمباده آن را درست کنید.

3.کنده کاری وسیله اصلی

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

حالا این قطعه بریده شده را بر روی چوبی که می خواهید منبت کاری اصلی برروی ان انجام شود را قرار دهید. این قطعه بریده شده را بر رویقسمتی قرار دهید که می خواهید کنده کاری شود. سعی کنید جوری تنظیم کنید که هنگام کار تکان نخورد

4.نقش زدن بر روی چوب

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

حالا زمان آن است که با مداد دور تا دور نقش را بر روی چوب بیاندازید، سعی کنید این کار را بدون هیچ عجله ای و با ارامش به وسیله  یک مداد نرم طرح کلی خاتم را روی چوب نقاشی کنید

5.برش طرح

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

حالا که طرح را روی چوب انداخته اید، باید با یک چاقوی تیز یا کاردک شروع به برش دادن طرح کنید. در ابتدا با چاقوی تیز فقط شیار های کم عمقی روی نقش بزنید تا جاهای دیگر آسیب نبیند. پس از اینکه شیار کم عمق را ایجاد کردید حالا با استفاده از کاردک عمق آن را بیشتر کنید تا فاصله ای میان طرحی که می خواهید برش دهید و با سطح چوب انداخته شود.

6.خاتم را ببرید

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

حالا که لبه های منبت تثبیت شده است بیایید شروع به برش دادن یا در واقع کنده کاری کردن چوب بپردازید. این کار ها را باید در آرامش کامل انجام دهید، هرگونه عجله یا یک عمل اشتباه باعث می شود تا کل کار شما خراب شود. تمام چوب ها را تراش دهید تا بتوانید یک منبت کاری عالی انجام دهید.

مشاهده محصولات منبت آل دکور

7.سمباده کاری

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

پس از اینکه طرح خود را برش زدید و با استفاده از کاردک چوب های اضافه را تراش دادید، نوبت به سمباده زدن کار می شود. یک کاغذ سمباده را تهیه کنید و  سطح منبت و لبه های آن را به راحتی صاف کنید. یادتان باشد که بیش از اندازه سطح چوب را سمباده نکشید.

8.براندازی طرح و منبت

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

حالا بیایید متناسب بودن قطعات را بررسی کنید. اگر فکر می کنید باید کمی عمق به آن بدهید حتما این کار را انجام دهید، زیرا قرار است که در مراحل بعدی نیز چسب چوب به آنها اضافه کنید. پس دوباره با کاردک شروع به عمق دادن سطح منبت کنید و سپس دوباره با سنباده صاف کنید. دوباره قطعات را براندازی کنید تا از متناسب بودن آنها اطمینان پیدا کنید.

9.چسب چوب را آماده کنید

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

برای چسباندن طرحی که آماده کردید با وسیله چوبیتان باید چسب آماده کنید. معمولا چسب چوب های زیادی از برند های مختلف در بازار موجود است، پس از تهیه ی یکی از آنها کمی از خاک اره چوب را با آن ترکیب کنید تا مخلوط بهتری بدست اید.

10.مرحله چسب زدن

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

حالا چسبی که آماده کرده اید را باید به سطح چوب بزنید. با استفاده از یک کاردک یا چیزی که بتواند چسب را خوب صاف کند، چسب را بزنید و سپس طرح را سرجای خودش قرار دهید. با استفاده از پشت یک چکش با ارامش و ملایمت به منبت کاری بزنید تا طرح بیشتر در قالب خود فرو رود.

11.تنظیمات نهایی

نحوه انجام منبت کاری بر روی چوب

پس از اینکه با چکش به طرح زدید مطمئنا چسب هایی از درز ها و کنارها بیرون می زند، چسب اضافی را پاک کنید، اما چسب هایی که درشیار ها وجود دارد را پاک نکنید. اگر فکر میکنید طرح شما کمی بالا آمده است و نامیزان است می توانید با سمباده کاغذی آن را صاف کنید . برای خوب و صیقلی بودن منبت کاریتان باید از کاغذ سمباده های ریزتری استفاده کنید.


جهت دریافت اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات مورد نظر خود می توانید با شماره تماس 02128429632 تماس حاصل کنید.

مشاهده محصولات منبت آل دکور

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات