خوش آمدید

چگونه از چوب محافظت کنیم؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

امروزه در بسیاری از طراحی های دکوراسیون شاهد استفاده روزافزون از چوب هستیم. دکوراسیون چوبی، مبلمانی که از چوب ساخته شده اند، همگی نیاز به مراقبت و محافظت دارند. چوبی که از درخت بدست آمده و در دکوراسیون به کار رفته است باید از آن محافظت شود در غیر این صورت با مرور زمان پوسیده و خراب می شود. حفظ چوب باعث افزایش عمر و دوام آن در برابر آفاتی مانند حشرات و جوندگان یا قارچ ها می شود. خانه های چوبی، مبلمان چوبی و سایر سازه های ساخته شده از چوب واقعی برای سالم و ایمن نگه داشتن چوب در برابر پوسیدگی به مراقبت نیاز دارند. با آاجام مجموعه نکاتی مهم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت می توانید عمر وسایل چوبی خود را افزایش دهید. ما در اینجا به معرفی برخی نکات کلیدی برای محافظت چوب می پردازیم پس با ماهمراه باشید.

1.محافظت از چوب با روغن

چگونه از چوب محافظت کنیم؟

هر زمان که شاهد خشک شدن چوب شدید به آن روغن بزنید. استفاده از روغن برای مراقبت از چوب یکی از متداول ترین کارهایی است که همه انجام می دهند. روغن مناسب در منافذ چوب جمع می شود و  آن را محکم نگه می دارد و اینگونه روند پوسیدگی آن کندتر می شود. یک روغن مناسب و استفاده مداوم از آن می تواند عمر چوب را تا سالهای متمادی افزایش دهد. بهترین روش برای اینکه بفهمید چوب نیاز به روغن کاری دارد یا نه این است که مقداری روغن را به سطح چوب بمالید اگر به سرعت جذب شد یعنی چوب خشک شده است و بهترین زمان برای استفاده از روغن می باشد.

نکته: اگر قصد رنگ امیزی چوب را دارید بهتر است قبل از رنگ امیزی کردن به آن روغن بزنید، این کار باعث حفظ چوب می شود.

نکته مهم: هنگام روغن کاری کردن چوب ها باید یک پارچه تمیز و خشک برای مالیدن در روغن و یک روزنامه برای گرفتن نشت اضافی داشته باشید. از آنجا که بسیاری از روغن ها قابل اشتعال هستند پس از روغن کاری یک ظرف فلزی را در کنار دست خود داشته باشید تا اگر نیاز دیدید سعی کنید با روزنامه خیسی آن را بگیرید. حتما از دسترسی به اب و کپسول اتش نشانی مطمئن باشید تا هنگام یک اتفاق غیر مترقبه خسارتی وارد نشود. برخی از مواد خود به خود شعله ور می شوند پس باید کاملا حواس شما جمع باشد.

پس از خشک شدن روغن میزان اشتعال پذیری تا حد زیادی کاهش می یابد و وقتی کار شما تمام شد پارچه و روزنامه ها را خارج از ساختمان خشک کنید یا پارچه ها را بشورید.

2.به طور مرتب گردگیری کنید

به طور مرتب باید چوب را گردگیری کنید. با گردگیری کردن و پاک کردن چوب از هرگونه غبار و آلودگی می توانید باعث افزایش سلامتی و عمر چوب ها شوید. برای پاک کردن چوب ها نیز از یک حوله یا پارچه تمیز و خشک استفاده کنید. به هیچ وجه از پارچه های خیس یا مرطوب برای تمیز کردن چوب ها استفاده نکنید، این کار باعث آسیب رسیدن به چوب ها می شود.

3.از نگهدارنده چوب استفاده کنید

اگر مبلمان چوبی یا وسیله چوبی شما مدام در معرض رطوبت قرار گیرد یا در بیرون از خانه قرار داشته باشد باید برای جلوگیری از آفت و قارچ از نگهدارنده های چوب استفاده کنید تا میزان آسیب رسی به آن را به حداقل برسانید.  مثلا اگر مبلمان شما در معرض رطوبت جدی قرار دارد می توانید از دافع آب استفاده کنید.

4.چوب ها را از تابش مستقیم نور دور کنید

چگونه از چوب محافظت کنیم؟

تا جایی که از دست شما برمی اید از قرار گرفتن چوب در معرض رطوبت و نور خورشید خودداری کنید. مثلا اگر وسیله ای از جنس چوب دارید، به جای اینکه در بیرون قرار دهید داخل انباری یا یک اتاق قرار دهید. تابش مستقیم چوب مطمئنا باعث آسیب رساندن به این محصولات می شوند. اگر مبلمان چوبی شما در بیرون قرار دارد بلافاصله پس از برف و بارآن آنها را تمیز کنید یا سعی کنید هنگام بارندگی روکشی روی آن بیاندازید این کارها باعث ماندگاری بیشتر محصولات چوبی می شوند.

5.به طور منظم لکه ها را از روی چوب پاک کنید

اگر مبلمان چوبی دارید یا مثلا کفپوش های خانه شما از جنس چوب است، بلافاصله پس از کثیف شدن آنها را تمیز کنید. پاک کردن منظم و مرتب این سطوح چوبی باعث می شود هیچ لکه سختی بر روی آن قرار نگیرد و هنگام تمیز کردن آنها دچار دردسر نشوید، زیرا مجبور می شوید برای برداشتن آن لکه ها شروع به خراشیدن چوب ها کنید که این کار باعث آسیب جدی به چوب ها می شود.

6.جریان هوا را به طور حفظ کنید

چگونه از چوب محافظت کنیم؟

تهویه به مقابله با تجمع رطوبت کمک میکند. اگر خآنه شما تهویه مناسبی ندارد اولین کاری که باید انجام دهید ایجاد یک تهویه مناسب برای خانه تان است. زیرا نداشتن تهویه باعث ایجاد رطوبت و درنتیجه آسیب رساندن به چوب ها می شود.

7.در برابر آب محافظت کنید

آب مانند موارد بالا که ذکر کردیم یکی از موارد بسیار آسیب رسان به چوب است. اگر مبلمان شما خیس شده باشد می توانید با یک اسفنج آب آن را بردارید و با یک دستمال خشک و تمیز حالت نم و مرطوب بودن چوب را از بین ببرید، اما اگر این میزان آب خیلی بیش از حد بوده باشد و کل آن وسیله خیس شده باشد باید پس از تمیز کردن وسیله آن را تا مدت کمی زیر آفتاب نگه دارید. خیس ماندن چوب باعث تغییر رنگ چوب ها و لکه دار شدن آنها می شود پس تا جایی که می توانید وسایل را درجای خشک قرار دهید تا کمترین تماس را با آب داشته باشند.

8.چوب ها را پولیش کنید

چگونه از چوب محافظت کنیم؟

اگر در یا میز یا هر وسیله چوبی ای که درخآاه وجود دارد دچار خراشی یا سابیدگی یا پوسته پوسته شده است بهتر است سطح آن را با سمباده به آرامی و ملایمت صیقل دهید. باید بدانید که پس از صیقل دادن چوب با سمباده حتما باید چوب را با استفاده از رنگ پولیش کنید. البته پولیش کردن چوب ها کار هرکسی نیست زیرا به مهارت و دانش مخصوص نیاز دارد و ممکن است با کمی غفلت باعث آسیب رساندن به چوب ها شوید.

مطالب مرتبط:
طریقه شست و شوی پارکت به روش صحیح
پارکت چوبی و انواع آن

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات