طریقه شست و شوی پارکت به روش صحیح

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

پارکت ها رنگ و لعاب ویژه ای به دکوراسیون داخلی می بخشند. این نوع کف پوش ها به شما اجازه می دهد که خلاقیت و ظرافت خود را به نمایش بگذارید. اما یکی از مهم ترین مسئله ها برای داشتن پارکت های سالم و زیبا حفاظت از آنهاست. نوع شست و شوی پارکت توسط شما بسیار مهم است و برای اینکه زیبایی و درخشش آن را همیشه داشته باشید باید هنگام تمیزکاری کاملا مراقب باشید، زیرا در غیر این صورت پارکت های شما به راحتی آسیب می بینند. در این مطلب به ارایه چند نکته درباره طریقه شست و شوی پارکت  خواهیم پرداخت.

1.پارکت های خود را به صورت مرتب تمیز کنید

اولین نکته ای که باید در هنگام برخورد با پارکت ها رعایت کنید، تمیز کردن منظم آن است. منظور از این حرف این است که شما موظفید به صورت روزانه پارکت های خانه را تمیز کنید. این تمیز کردن روزانه باعث می شود تا هیچ گردوغبار یا کثیفی روی پارکت باقی نماند. جدا از گرد و غبار، تمیز نکردن کف به طور منظم باعث خشک شدن مواد روی آن می شود و در نتیجه هنگام زدودن این مواد مجبور می شوید تا کف را بخراشید. این خراشیدن پارکت موجب صدمه رساندن به آن می شود.

اگر مواد غذایی یا مواد مرطوب روی زمین ریخت، بلافاصله آن را تمیز کنید. معنی این جمله بدین گونه است که باید به کودکان خود یاد دهید که هر زمان خوراکی روی پارکت ها می ریزد بلافاصله آن را تمیز کنند. اگر برای تمیز کردن خانه افرادی را استخدام کرده اید، حتما قبل از تمیزکاری طریقه شست و شوی پارکت   به روش صحیح را به آنها بیاموزید.

نکته: در محدوده ای که خطر ریختن مایعات بر روی زمین بالا است حتما از یک کاور استفاده کنید.

طریقه شست و شوی پارکت

2.مواد تمیز کننده را با دقت انتخاب کنید

کف پارکت بسیار ظریف است. هنگامی که آنها را تمیز می کنید مهم است که از سایش بیش از حد آن جلوگیری کنید. به همین دلیل است که شما باید مواد تمیز کننده خود را با دقت انتخاب کنید. مثلا برای تمیز کردن  گرد و غبار از یک جاروی نرم یا جاروبرقی استفاده کنید.

اگر قصد دارید از مواد شوینده برای تمیز کردن پارکت های خود استفاده کنید ، حتما قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید که این ماده شوینده برای شست و شوی پارکت ها مناسب است یا خیر؟ اگر فکر می کنید که یک ماده شوینده برای پارکت های مختلف مناسب است و به خوبی تمیز می کند کاملا در اشتباه هستید.

نکته: هرچقدر کف زمین کثیف باشد، هرگز از پاک کننده ای که قدرت سایندگی بالایی را دارد استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب رساندن به پارکت های شما می شود.

 طریقه شست و شوی پارکت

3.استفاده از جاروبرقی

جاروبرقی یکی از ایمن ترین روش های تمیز کردن پارکت ها است، زیرا هیچ آسیبی به آنها نمی رساند. هنگام انتخاب یک جاروبرقی مناسب دنبال نوعی باشید که چرخ های لاستیکی داشته باشد. جاروبرقی هایی که چرخ لاستیکی دارند نسبت به جاروبرقی هایی که چرخ لاستیکی ندارند، بهتر عمل می کنند زیرا نرم تر و لطیف ترحرکت کرده و هنگام کشیده شدن و جابه جایی آنها، پارکت خراش کمتری برمیدارد. پارکت های خانه را هیچوقت با جاروبرقی هایی که بدون چرخ هستند تمیز نکنید زیرا نبودن چرخ ها باعث می شود خراش های بزرگی روی پارکت ها بیفتد.

طریقه شست و شوی پارکت

4.جارو زدن با جاروی دستی

اگر میخواهید از جارو استفاده کنید، آن را با دقت انتخاب کنید. و از نرم بودن پره های آن اطمینان حاصل کنید. هنگام خریدن جارو به دنبال مواردی بروید که بافت مخصوصی برای پارکت های چوبی دارند. جارو زدن پارکت ها باعث می شود به خوبی از شر چیز های کوچکی که در درزها گیر کرده اند،خلاص شوید. یکی دیگر از مزیت های استفاده از جارو این است که بدون نیاز به وسایل الکتریکی به سرعت می توانید از شر کثیفی ها خلاص شوید.

 

5.موپینگ با آب

ممکن است از قبل به شما توصیه شده باشد که هرگز نباید از کف پاک کن های مرطوب استفاده کنید. اگر پارکت ها را هر روز تمیز کنید و هیچ کثیفی روی آن نریزد این توصیه برای شما به کار می رود. با این حال مواردی وجود دارد که ممکن است شما به کارهای دیگری غیر از جارو زدن نیاز داشته باشید، مثلا ممکن است از پاک کننده های مرطوب استفاده کنید. این امر برای کف های مهر و موم شده توصیه می شود. مزیت اصلی شست و شو با آب این است که ذرات ریز گرد و غبار یا مویی هم تمیز می شود.

نکته:  همیشه قبل از استفاده از پاک کننده مرطوب اطمینان حاصل کنید که بیشتر گردوغبار ها را از قبل پاک کرده باشید.

 طریقه شست و شوی پارکت

6.تمیزکاری عمیق تر

هرچندوقت یک بار پارکت های شما ممکن است یه یک تمیز کننده عمیق تر نیاز داشته باشد. برای این نوع تمیز کاری  باید تمام مراحل پاکسازی عادی پارکت را به طور کامل طی کنید و سپس از یک پاک کننده قوی که فکر می کنید برای پارکت های شما مناسب است استفاده کنید.

هنگام استفاده از شوینده ها و آب برای تمیز کردن عمیق پارکت ها باید اطمینان حاصل کنید که حداقل مقدار آب ممکن را استفاده کرده اید. پاک کننده را با آب مخلوط کنید. سپس در جاهایی که نیاز می بینید تا تمیز شوند از این شوینده ها استفاده کنید. حتما به یاد داشته باشید که پس از شست و شوی پارکت های خانه با مواد شوینده قوی حتما کف را با دستمال های نرم خشک کنید.

به غیر از تمیز کردن با دقت پارکت ها نکات بسیار دیگری وجود دارد که می توانید برای اطمینان از آسیب ندیدن پارکت ها رعایت کنید. به طور مثال مبلمان را با دقت جابه جا کنید تا کف زمین نخراشد. همچنین با استفاده از یک فرش از مناطق پر رفت و آمد محافظت کنید تا پارکت ها سالم بمانند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات