معرفی انواع چوب صنعتی

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

از گذشته تا کنون چوب را می توان یکی از مهم ترین مصالحی دانست که در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. چوب که جزو منابع تجدید پذیر طبیعی ست یکی از پرکابرد ترین مصالح برای ساخت و ساز است و همیشه مهندسان یا طراحان دکوراسیون از چوب ها برای زیباسازی کار خود استفاده می کنند. در این مطلب انواع چوب صنعتی بررسی شده است که هرکس با توجه به نیازی که دارد باید آن را انتخاب کند، این چوب ها عبارتند از:

(Veneers) روکشی

(plywood)تخته سه لا

(fiber boards)تخته فیبر

(impreg timbers)چوب ناخالص

(compreg timbers) چوب متراکم

(Hard board)چوب سخت

(Glulam)گلولام

(chip board) نئوپان

(Block board)چوب بلوکی یا بلوک چوب بتونی

  1. veneers یا چوب روکشی

روکش ها چیزی جز لایه های نازک چوب نیستندکه با تراش های تیز، در برش های چرخشی بدست می آیند. برش چرخشی معمولا بدین گونه است که چوب در برابر تراش یا همان تیغه های تیز می چرخانند تا به ورقه های نازک تبدیل شود، در واقع چوب ها را به ورقه های نازکی برش می دهند. سپس این ورقه های برش داده شده، در کوره ها خشک می شود و در انتها به روکش تبدیل می شود.

از روکش ها برای تولید محصولات چوبی مختلف مانند تخته سه لا و تخته بلوک و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع چوب صنعتی

  1. plywood یا تخته سه لا

تخته سه لا همانطور که از اسمش پیداست، با افزودن لایه های نازک چوب یا روکش ها بر روی یکدیگر بدست می آید. این لایه ها را معمولا با چسب های مخصوص و مناسب به یکدیگر می چسبانند. در واقع این لایه های چوبی در دمای بالایی همچون150 الی200درجه سانتی گراد با استفاده از این چسب های مخصوص بر روی هم قرار داده می شوند. معمولا برای فشار این ورقه ها بر روی هم از پرس هیدرولیکی استفاده می شود.

تخته سه لا بسیار پرکابرد است. این تخته ها برای درها، دیوارهای متحرک یا پاراوان ها، سقف ها، دیوارهای چوبی، قالب برای بتن و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

تخته سه لا به دلیل ظاهر تزئینی برای ساختمان هایی نظیر تئاتر، سالن های نمایشی، معابد، کلیساها، رستوران ها و دیگر اهداف معماری استفاده می شود.

انواع چوب صنعتی

  1. fiber boardsتخته فیبر

از انواع چوب صنعتی می توان تخته فیبر را نام برد.تخته فیبر از الیاف چوب، الیاف گیاهی و ... ساخته می شود. این تخته های چوبی، تخته های سختی هستند که چوب های بازسازی شده نیز خوانده می شوند. برای ساخت تخته فیبر ابتدا الیاف جمع شده را در آب گرم می جوشانند و سپس به درون ظرف بسته ای منتقل می کنند. بخار با فشار کم به داخل ظرف تزریق می شود و فشاربه طور ناگهانی افزایش داده می شود. به دلیل افزایش ناگهانی فشار، الیاف چوب منفجر می شوند و چسب طبیعی از الیاف جدا می شود. سپس این چسب ها را تمیز کرده و به صورت ورقه های سست روی صفحه ای پخش می کنند. این ماده در بین صفحات فولادی تحت فشار قرار گرفته و در نهایت تخته فیبر بدست می آید.

تخته فیبر برای اهداف مختلفی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، مثلا در صفحات دیوار، سقف، پارتیشن، درب های قابل شست و شو، مواد کف و.... به کار می رود. همچنین از تخته های فیبر به عنوان عایقی برای صدا استفاده می کنند.

انواع چوب صنعتی

4. impreg timbers یا الوار ناخالص

یکی دیگر از انواع چوب صنعتی الوار ناخالص این چوب یک نوع دیگری از الوار صنعتی است که به طور کامل با رزین پوشانده شده است. لایه های نازک این چوب با روکش پوشیده شده و با محلول رزین آغشته می شود. رزین مورد استفاده برای این چوب به طور کلی فنل فرمالدئید است. محلول رزین فضای خالی چوب را پر و جرم محکمی ایجاد می کند. سپس این قطعه آغشته شده را در دمای 150تا 160درجه سانتی گراد گرم می کنند تا در نهایت این نوع چوب بدست آید. این چوب با نام های مختلفی مانند sunmica , formica , sungloss در بازار موجود است.

impreg timbers مقاومت خوبی در برابر رطوبت، هوا و سایر عوامل آسیب زننده دارد. محکم ، بادوام است و ظاهر زیبایی دارد. از این نوع چوب برای ساخت قالب های چوبی، مبلمان، محصولات تزئینی و ... استفاده می کنند.

انواع چوب صنعتی

  1. compreg timbersیا چوب متراکم

چوب متراکم کاملا شبیه به الوار ناخالص است و تنها تفاوت های جزیی با این نوع چوب دارد. این چوب به طور کامل با رزین پوشانده شده است. لایه های نازک این چوب با روکش پوشیده شده و در محلول رزین آغشته می شود. رزین مورد استفاده برای این چوب به طور کلی فنل فرمالدئید است. محلول رزین فضای خالی چوب را پر و جرم محکمی ایجاد می کند. سپس این چوب آغشته شده با رزین را در دمای بالایی تحت فشار قرار می دهند که در نهایت چوب متراکم یا فشرده ای بدست می آید.

انواع چوب صنعتی

  1. Hard boardیا چوب سخت

چوب های سخت معمولا 3 میلی متر ضخامت دارند و از خمیر چوب ساخته می شوند. خمیرچوب با مقداری فشارمتراکم می شود تا به صورت تخته های جامد در بیاید. سطح فوقانی این نوع چوب صاف و یکدست است، در حالی که سطح زیرین آن ناهمواری دارد.

انواع چوب صنعتی

  1. Glulamیا گلولام

گلولام به معنای چوب چسب شده و روکش شده است. روکش های چوب جامد به صورت ورقه به هم چسبیده و سپس به رزین های مناسب آغشته می شود. این نوع ورق ها در ساخت کارخانه های شیمیایی، سقف در استادیوم ورزشی، استخرهای سرپوشیده و ... مناسب است. همچنین می توان ساختار چوب منحنی را با استفاده از ورقه های گلولام ساخت.

انواع چوب صنعتی

  1. chip boardیا نئوپان

نئوپان نوع دیگری از انواع چوب های صنعتی می باشد که از خرده چوب فراوری شده به همراه رزین یا چسب فشرده شده ساخته می شود. نئوپان ها از ضایعات بدست آمده از چوب درختان بدست می آیند و پس از رطوبت گیری به صورت همگن چسب زده می شوند و سپس تحت پرس حرارتی قرار می گیرند. این فراورده چندین بار تحت فشرده سازی قرار می گیرد تا خرده چوب ها و چسب ها به خوبی با هم ترکیب شوند. سپس این ورقه ها پس از سرد شدن سمباده کشیده می شوند و به یک چوب نئوپان تبدیل می شوند.

معمولا از این نوع چوب ها در ساخت کابینت ها، کمد و قفسه ها، کف و دیواره و درب های چوبی استفاده می شود.

انواع چوب صنعتی

9.  block board یا بلوک چوب بتنی

این نوع بلوک چوبی با استفاده از ضایعات چوبی مانند قطعات کناره بری چوب ها ساخته می شود که با استفاده از چسب و حرارت بالا به صورت متراکم و بلوکی بدست می آید. از روکش های چوبی برای پوشاندن سطح فوقانی این بلوک ها استفاده می کنند. عرض این چوب ها نباید بیش از 25 میلی متر باشد، اگر عرض هسته کمتر از 7 میلی متر باشد آن را به عنوان چوب لمینیت می شناسند.

معمولا از این چوب ها برای پارتیشن بندی، صنایع دستی ،دریایی و رودخانه ای، کالسکه های راه آهن و ... استفاده می شود.

انواع چوب صنعتی
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات