خوش آمدید

پارکت چوبی و انواع آن

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

چوب یک منبع تجدید پذیر طبیعی و سازگاربا محیط زیست است که شامل دو ویژگی بسیار عالی ست.از یک طرف صلب و بادوام است و از طرف دیگر جلوه ای زنده و گرم ایجاد می کند. پارکت چوبی اولین بار در قرن هفدهم در فرانسه ارائه شد. زمانی که اشراف ثروتمند شروع به نصب آن بر روی کف مرمرتوسط صنعتگرانی کردند که با چیدمان دقیق قطعات کوچک این اثر را ایجاد کردند.  این ورقه های چوبی که در بسیاری از خانه ها استفاده شده است ظاهری بسیار گرم و زیبا به دکوراسیون خانه ها بخشیده است. پارکت ها در انواع و اقسام مختلفی هستند که در این مطلب به آنها می پردازیم.

 

پارکت چوبی چیست؟

پارکت نوعی کفپوش چوبی است که با چیدمان صفحه ای در الگوهای مشخص و تکراری ساخته می شود. بیشتر پارکت های مدرن به صورت کاشی ارائه شده که در آن صفحات چوبی  از پشت به هم متصل می شود. پارکت ها معمولا از جنس چوب های سخت مانند بلوط، راش، ممرز، افرا، گردو  و  چوب درخت گل رز هستند. معمولا از درخت هایی برای ساخت پارکت استفاده می کنند که بدون گره، سخت، بدون رزین ، با دوام  و رنگ های آن روشن و سرزنده باشد.

انواع پارکت های چوبی

پارکت های چوبی در سه نوع پارکت تمام چوب، لمینیت و چند لایه ساخته می شوند.صاحبان خانه باید با توجه به سلایق خود و نوع دکوراسیون مدنظرشان یک پارکت مناسب را انتخاب کنند.

پارکت لمینیت

پارکت لمینیت یک کف پوش غیرطبیعی است. درواقع پارکت لمینیت با استفاده از پرس گرم کاغذ های طرح دار چوب، الیاف چوب و رزین مصنوعی به دست می آید. اگر بخواهیم از زاویه دیگر به این پارکت نگاه کنیم باید اینطور بگوییم که پارکت لمینیت  یک ماده کامپوزیتی است که با فشار دادن چهار لایه مختلف به یکدیگر به دست می آید.

پارکت چوبی چیست؟

لایه اول: 

پوشش بالایی که برروی سه پوشش دیگر قرار می گیرد یک لایه محافظ بر پایه سلولز است که در آن قطعات اکسید آلومینیوم روی اولین لایه قرار می گیرد. این پوشش مقاومت کل پارکت را در برابر سایش، خراش و ضربه تضمین می کند.

لایه دوم:

لایه دوم از جنس ورق کاغذ طرحدار است. این پوشش در زیر یک لایه کاغذ آغشته به ملامین وجود دارد که نقش ها ، رنگ ها و الگوهای مختلف بر روی آن به چاپ می رسد.

لایه سوم:

پوشش سوم تخته فیبر سخت پرس شده  است.  لایه ای مقاوم در برابر آب و رطوبت که از جنس MDF یاHDF  است  که بدنه اصلی پارکت را تشکیل می دهد. لایه سوم  با فشار الیاف چوب با چسب های مخصوصی که در فشار و چگالی بالا به دست می آید ساخته می شود. 

لایه چهارم:

لایه چهارم یا همان پوشش زیرین پارکت، یک لایه ملامین و مقاوم در برابر رطوبت است. این پوشش، پارکت را در حالت متعادل ، صاف و خوش فرم نگه می دارد.

مزایای پارکت لمینیت

_این پارکت ها در آفتاب رنگ خود را از دست نمی دهد یا آسیب نمی بیند.

_به دلیل پوشش براقی که در لایه بالایی وجود دارد در برابر خراش نیز مقاوم است.

_از آنجا که در پارکت لمینیت یک لایه کاغذ طرحدار وجود دارد می توان آن را در رنگ ها، الگو و مدلهای دلخواه تولید کرد.

_مقرون به صرفه تر و ارزان تر از سایر پارکت هاست.

_ در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

_برای مکانهایی با گرمایش از کف مناسب است.

_دربرابر ضربه و محصولات تمیز کننده مقاوم است.

معایب پارکت لمینیت

_این پارکت به زیبایی پارکت های تمام چوبی نیست.

_این پارکت ها قابل تعمیر نیستند.

_نفوذ پذیری هوا ندارند.

پارکت های چندلایه

پارکت چوبی چیست؟

این پارکت ها معمولا از فشار دادن سه لایه از مواد چوبی و با کمک گرمای زیاد در فشار بالا تشکیل می شود. در واقع این پارکت ها از سه لایه در سه درجه از کیفیت چوب درختان ساخته می شود. چوب گرانبها و با کیفیتی که در  بالای لایه ی پوششی اول  قرار می گیرد، بین 3 تا 6 میلی متر متغیر است. این پارکت ها معمولا با سیستم شناور یا با چسب، قابل نصب در خانه ها می باشد.

مزایای پارکت چند لایه

_این پارکت کاملا طبیعی است.

_از آنجا که ماده ای طبیعی است، زیبایی چوب را بهتر نشان می دهد.

_در تهیه  پارکت لمینیت، هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود.

_قابل تعمیر است.

_به دلیل داشتن منافذ طبیعی ، دارای قابلیت تنفس است.

معایب پارکت چوبی چند لایه

_قیمت آن از پارکت لمینیت گران تر است.

_پارکت های چند لایه زیر نور آفتاب کم رنگ تر از حالت عادی دیده می شوند.

_باید کمی بیشتر مراقب آنها بود، زیرا خراشیده می شوند.

_در مکان هایی که رفت و آمد زیادی صورت می گیرد نباید این پارکت ها استفاده شود.

پارکت چوبی

پارکت چوبی که تماما از جنس چوب می باشد یکی از بهترین پارکت هایی است که در خانه می توان نصب کرد. این پارکت ها معمولا عمر طولانی دارند و کاملا مانند یک عایق صدا و گرما مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پارکت ها  که کاملا  از جنس چوب هستند، از طریق قرار دادن چندین تخته چوب بین دیوار و کف  نصب می شوند. چوب ها از طرفین و انتها دارای سطوح صاف و شیار هایی هستند که به آنها اجازه می دهد به یکدیگر چفت شوند. به طور کلی ضخامت پارکت های چوبی بین 14 الی22  میلی متر است.


پارکت چوبی چیست؟

مزایای پارکت چوبی

_طبیعی، سالم و زیبا هستند.

_از آنجا که این پارکت  از مواد  طبیعی ساخته شده، زیبایی چوب را بهتر نشان می دهد.

_این پارکت ویژگی های یک عایق حرارتی و صوتی را فراهم می کند

_ به دلیل داشتن منافذ طبیعی ، دارای قابلیت تنفس است.

_یکی از مزایای عالی این پارکت این است که هر زمانی که بخواهید می توانید آن را سنباده بکشید. سنباده زدن این پارکت چوبی توسط ماشین انجام می شود. معمولا چوب سخت را می توان 8 بار سنباده زد و بسته به نوع استفاده اگر هر پنج سال یک بار انجام شود طول عمر پارکت می توان به 40 سال برسد.

معایب پارکت چوبی

_بسیار گرانتر از سایر پارکت ها است

_زیرسازی پارکت باید بسیار مسطح باشد

_برای جلوگیری از آسیب دیدن آنها باید به رطوبت و تغییرات دما توجه کرد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات