خوش آمدید

همه چیز در مورد پله های تمام چوب

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش توسط

راه پله چوبی چیست؟

راه پله ها سازه هایی هستند که ساخته شده اند تا شما را به جایی که می خواهید برسانند. راه پله های جهت برقراری ارتباط بین دو یا چند طبقه مورد استفاده قرار می گیرند. راه پله ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و با استفاده از مصالح مختلف ساخته می شوند. در این بین پله های چوبی به دلیل زیبایی و کاراکتری که دارند مورد توجه بسیاری از افراد قرار می گیرند. پله های تمام چوب بیشتر در سازه های دوبلکس مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که پله های تمام چوب علاوه بر زیبایی، کارایی و ایمنی بالایی دارند. اگر در حال ساخت یا طراحی یک خانه جدید هستید یا قصد بازسازی راه پله ی قدیمی خود را دارید، اگر فضایی که برای راه پله  در نظر گرفته اید فضایی محدود است یا در نظر دارید از فضای راه پله بهترین استفاده را بکنید راه پله های تمام چوب می توانند پاسخ خوبی برای نیاز های شما باشند.

 

چرا پله تمام چوب

راه پله ها یکی از ارکان اصلی در طراحی های داخلی هستند و شاید بتوان گفت مهم ترین آنها. تصور کنید وارد منزل یا محل کار خود می شوید. اولین چیزی که به  چشم می خورد چیست؟ از این رو در ساخت راه پله ها مخصوصا در سازه های دوبلکس بایستی نهایت دقت و وسواس را به خرج داد تا چیزی با نهایت زیبایی و کارایی را بتوان ارائه کرد. شاید کمتر کسی را به توان پیدا کرد که با دیدن یک میز، صندلی یا هر چیز دیگر چوبی به وجد نیاید و شروع به تعریف و تمجید نکند. پس اگر قصد دارید تا راه پله ای بسازید که چشم هر بیننده ای را به خود جلب کند ما به شما راه پله های چوبی را پیشنهاد می کنیم.

 

انواع راه پله های چوبی

پله های تمام چوب در طرح های مختلف قابل پیاده سازی و اجرا هستند. طاراحان ما در آل دکور با توجه به فضای مشتریان دست به طراحی راه پله می زنند و مناسب ترین طرحی که متناسب با نیاز و سلیقه مشتریان باشد را به آنها ارائه می دهند. به طور کلی راه پله ها به چند دسته تقسیم می شوند که به توضیح آنها می پردازیم.

 

پله های استریت:

پله های استریت ساده ترین نوع راه پله های چوبی هستند که به جز در موارد خاص از آنها استفاده نمی شود. این پله ها به دلیل اشغال فضای زیاد کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. به طور ظاهری این نوع راه پله ها همانند نردبان هستند.

 

پله های استریت با پاگرد:

این نوع راه پله های همانند پله های استریت بدون شکست در مسیر هستند و تنها تفاوت آن ها با پله های استریت وجود یک پاگرد در مسیر می باشد.

 

پله های 90 درجه:

پله های 90 درجه به نوعی از راه پله گفته می شود که در میانه ی راه پله شامل یک پاگرد و یک شکست 90 درجه می باشد. این نوع راه پله نسبت به پله های استریت کارایی و کاربرد بیشتری دارند و از نظر اشغال فضا بسیار بهینه تر از پله های استریت هستند. همچنین این نوع راه پله ها از نظر ایمنی نیز بسیار امن تر از پله های استریت هستند. چرا که در صورت سقوط شخص از بالای پله در میانه راه متوقف شده و احتمال آسیب رسیدن به شخص تا حد زیادی کاهش میابد.


راه پله های رفت و برگشت

پله های رفت و برگشت یا 180 درجه به راه پله هایی گفته می شود که در میانه راه شامل یک پاگرد شده و شکستی 180 درجه دارند. پاگرد در این نوع راه پله ها مستطیل شکل بوده و نسبت به پاگرد در مدل 90 درجه بزرگتر است. این نوع راه پله ها به دلیل اشغال فضای کمتر نسبت به سایر مدل ها بسیار مورد توجه بوده و در محیط هایی با فضای محدود مورد استفاده قرار می گیرند.

 

راه پله های L:

راه پله های L از نظر ظاهری شبیه به پله های 90 درجه هستند و تنها تفاوتی که با پله های 90 درجه دارند محل قرار گیری پاگرد می باشد. در این نوع راه پله ها پاگرد در قسمت پایین تری نسبت پله های 90 درجه قرار گرفته و در نتیجه فضای کمتری اشغال می کند.

راه پله های U:

راه پله های U دوبل نیز از نظر ظاهری شبیه به پله های 180 درجه یا رفت و برگشت هستند و تنها تفاوت آن ها با پله های 180 درجه محل قرار گیری پاگرد می باشد که در قسمت پایین تری قرار می گیرد. این نوع پله ها نیز از نظر اشغال فضا نسبت به پله های 180 درجه بهینه تر هستند.

 

راه پله های ویندر:

راه پله های ویندر بسیار شبیه به پله های L هستند با این تفاوت که در این نوع راه پله ها خبری از پاگرد نیست. در عوض پله ها پیوسته هستند و در محل شکست به شکل مثلثی هستند. از این نوع راه پله ها هنگامی استفاده می شود که با محدودیت ارتفاع مواجه هستیم و بخش زیادی از راه پله زیر سقف باشد. استفاده از این تکنیک جهت جلوگیری از سرگیر شدن پله در این شرایط می باشد.

 

چه چوبی برای پله های تمام چوب مناسب است؟

انتخاب چوب مناسب برای ساخت راه پله به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به سلیقه شخص اشاره کرد. چوب ها از نظر ظاهری در رنگ و نقش تفاوت هایی دارند که هر کدام می توانند چوب مورد پسند فرد باشند. دومین نکته ای که باید در نظر داشت کاربرد راه پله و محیطی است که پله در آن نصب می شود. از عوامل تعیین کننده در این مورد میزان تردد و رفت و آمد از روی پله می باشد. یکی دیگر از مواردی که در هنگام انتخاب چوب باید در نظر داشته باشید میزان بودجه ای است که برای ساخته پله در نظر گرفته اید. انواع چوب های موجود در بازار با توجه به کاراکتر و مشخصاتی که دارند از نظر قیمت متفاوت هستند. پس در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید. همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب چوب مناسب اینجا کلیک کنید.

 

ساخت پله های تمام چوب چقدر هزینه دارد؟

یکی از مواردی که قبل از نوسازی یا ساخت یک پروژه باید به آن توجه کرد براورد هزینه می باشد. در این قسمت سعی داریم تا مواردی که باید در این زمینه نسبت به آن آگاهی داشته باشید را برای شما روشن کنیم.

از مواردی که در هزینه تمام شده یک پروژه تاثیر زیادی دارد زمان انجام پروژه می باشد. به طوری که هرچقدر زمان انجام پروژه طولانی تر شود هزینه نیز بیشتر خواهد شد. همه ما با ساخت و ساز و بنایی سرو کار داشته ایم پس تصور اینکه ساخت یک راه پله با مصالح ساختمانی می تواند چقدر پردردسر و طولانی باشد خیلی سخت نیست.

در مقابل راه پله های چوبی در مدت زمان بسیار کوتاهی مونتاژ شده و به سرعت قابل بهره برداری هستند. طراحی این پله ها با استفاده از نرم افزارهای مختلف به وسیله کامپیوتر انجام شده و طرح نهایی با استفاده از دستگاه های CNC آماده می شود. قطعات آماده شده توسط نصاب در محل پروژه مونتاژ شده و عملا بیشتر از یک یا نهایتا دو روز زمان نمی برد.

نکته: در گذشته برای اطمینان از استقامت پله های چوبی پیش از کار اسکلت کار را به صورت فلزی آماده و سپس اسکلت فلزی با استفاده از چوب کاور می شد. حال آنکه در روش جدید پله بصورت تمام چوب بوده و از هیچ عنصر دیگری در آن استفاده نمی شود و همین مسئله یعنی کاهش هزینه ساخت.

 

آیا راه پله های تمام چوب ایمنی لازم را دارند؟

از مسائلی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می کند این است که آیا پله های تمام چوب از ایمنی و استخکام لازم برخوردار هستند یا خیر. در این قسمت برخی موارد مرتبط با این مورد را مطرح خواهیم کرد.

اولین نکته ای که باید در رابطه با پله های چوبی و اسکلت این نوع پله ها بدانید این است که تمام ابعاد و اندازه ها، شیوه ساخت و نصب این نوع پله ها از نظر علمی و تجربی بارها و بارها مورد آزمایش قرار گرفته است تا به بهترین نتیجه ممکن رسیده است. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد استقامت بالای چوب بر خلاف وزن کم آن می باشد به طوری که در گذشته بسیاری از خانه به شکل چوبی ساخته می شد با از چوب به عنوان تیر های نگهدارنده سقف استفاده می شد.

علاوه بر موارد ذکر شده باید بدانید که به دلیل بافت چوب و خاصیت الاستیسیته آن احتمال آسیب دیدگی در اثر سقوط یا برخورد با پله های تمام چوب نسبت به پله های فلزی یا سنگی بسیار پایین تر است.

 

چطور  از پله ها محافظت کنیم؟

پله های تمام چوب علی رغم استحکام بالایی که دارند بسیار ظریف بوده و نگهداری از آنها مستلزم رعایت چند نکته می باشد.

اول اینکه بهتر است از تردد با کفش یا پاپوش هایی که کفی سختی دارند بر روی پله جلوگیری کنید. زیرا پس از گذشت مدتی ممکن است آثار خط و خش ناشی از تردد با کفش بر روی آن ها باقی بماند.

نکته دوم مراقبت از برخورد اشیای نوک تیز یا خشن با پله هاست. همانطور که قبلا گفته شد چوب علی رقم استحکام بالا بافت نرمی دارد و در برابر اشیای تیز کمتر مقاومت می کند.

نکته سوم: به مرور زمان و با گذشت مدتی راه پله گرد و غبار گرفته و نیاز با تمیز کردن دارد. برای تمیز کردن پله ها از یک دستمال نم دار استفاده کنید. تمیز کردن پله های نیاز به هیچ نوع ماده شوینده ای ندارد و به وسیله یک پارچه مرطوب کاملا تمیز خواهد شد.

نکته چهارم: از تماس طولانی مدت مایعات با پله جدا خودداری فرمایید. هرچند پوشش رنگ استفاده شده بر روی چوب تا حد بسیار زیادی آسیب پذیری آن را در برابر رطوبت کاهش می دهد اما بهتر است هنگامی که مایعات رو پله می ریزد با استفاده از حوله یا دستمال آن را خشک کنید تا از آسیب های احتمالی به راه پله جلوگیری کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات