خوش آمدید

طریقه اندازه گیری و مخلوط کردن رزین و هاردنر

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش توسط
برای ریختن اپوکسی 3 گام بسیار ساده و البته مهم وجود دارد که با رعایت کردن این نکات می توانید مطمئن باشید که در پایان با مشکلی روبرو نخواهید شد.

  • مرحله اول: به طور دقیق میزان اپوکسی مورد نیاز خود را محاسبه کنید
  • در اندازه گیری رزین و هاردنر نهایت دقت را به عمل آورید
  • محلول را به طور کامل و به مدت 5 دقیقه خوب مخلوط کنید. توجه داشته باشید که محلول موجود کف ظرف و دیواره ها را فراموش نکنید

رزین اپوکسی موجود در وب سایت آل دکور با کیفیت بالا و غلظت پایین مناسب برای انجام کارهای تززینی می باشد. نسبت ترکیب این رزین 1 به 2 بوده و شفافیت آن بسیار بالاست.

مرحله اول: محاسبه مقدار رزین مورد نیاز

مطمئن نیستید؟

مشکلی نیست

با یک فرمول ساده قادر خواهید بود تا میزان رزین مورد نیاز خود را با دقت خوبی محاسبه کنید. کافیست مشخص کنید فضایی که قصد دارید آنرا با رزین پر کنید یا بپوشانید چه ظرفیتی دارد.

فرض می کنیم قصد دارید یک میز رود خانه ای بسازید. دو عدد اسلب چوبی در کناره های میز قرار داده و قصد دارید فضای میانی دو اسلب را با رزین پر کنید. در اولین قدم فضای میان دو اسلب را به طور میانگین اندازه گیری می کنیم. این فضا ممکن است در برخی نقاط به 10 سانتی متر و در برخی 8 و برخی دیگر به 15 سانتی متر برسد. ما این فاصله را به طور میانگین همان 10 سانتی متر در نظر می گیریم.

در مرحله دوم باید طول رودخانه ای که قصد داریم با رزین پر کنیم را اندازه گیری کنیم. فرض می کنیم طول رودخانه مد نظر ما 120 سانتی متر می باشد. 

در مرحله سوم نوبت به اندازه گیری عمق رودخانه می رسد. عمق رودخانه برابراست با اندازه کف قالب تا سطح اسلب یا قالب مورد نظر

در این مرحله هم فرض می کنیم عمق رودخانه مورد نظر ما 4 سانتی متر می باشد.

حالا نوبت به محاسبه میزان رزین مورد نیاز جهت ساخت رودخانه مورد نظر می رسد.

در اولین قدم طول و عرض اندازه گیری شده را به متر تبدیل می کنیم. در اینجا طول میز ما برابر با 120 سانتی متر و عرض رودخانه برابر با 10 سانتی متر بود. ابعاد بدست آمده بر حسب متر به ترتیب 1.2 و 0.1 متر خواهد بود. 

در قدم دوم باید عمق کار را به میلی متر تبدیل کنیم. در اینجا عمق کار ما 4 سانتی متر برابر با 40 میلی متر می باشد.

حالا نوبت به محاسبه میزان اپوکسی لازم می رسد. برای این کار کافیست اعداد بدست آمده را در هم ضرب کنیم.

4.8=40*1.2*0.1

عدد بدست آمده میزان رزین مورد نیاز ماست که بر حسب کیلوگرم می باشد.

در صورتی که قصد دارید سطح میز یا هر محصول دیگر را با رزین بپوشانید کافیست محیط آن را محاسبه و ضخامت رزینی که قصد دارید روی آن بریزید را در آن ضرب کنید. برای مثال اگر  قصد دارید سطح میزی با ابعاد 1 متر در 1.6 متر را با ضخامت 4 میلی متر پوشش دهید میزان رزین مورد نیاز شما برابر خواهد بود با

4*1*1.6= 6.8

ملاحظه می کنید که برابر این کار به 7 کیلو گرم رزین نیاز دارید.

مرحله دوم: رزین و هاردنر را با دقت اندازه گیری کنید

نسبت مخلوط رزین و هاردنر ها معمولا به صورت 1 به 2 می باشد. این بدان معناست که به ازای هر پیمانه هاردنر به دو پیمانه رزین نیاز داریم. نسبت ترکیب رزین و هاردنر ها روی بسته بندی رزین اپوکسی ها درج شده است.

در نظر داشته باشید که دقت در اندازه گیری در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و در نتیجه پایانی موثر خواهد بود. در صورتی که هاردنر از مقدار تعیین شده کمتر باشد در پایان کار به جای سطح شیشه ای سطح ژله ای خواهید داشت و در صورتی که مقدار هاردنر بیش از حد باشد در پایان کار سفیدک خواهد زد.

نکاتی که باید بدانید

  • رزین اپوکسی ها مواد چسبنده ای هستند، بهتر است در هنگام کار با آنها از دستکش های لاتکس استفاده کنید
  • رزین های اپوکسی به سختی به پلاستیک می چسبند بنابراین برای مخلوط کردن از ظروف پلاستیکی استفاده کنید.
  • بهترین دما برای کار با رزین اپوکسی ها 25 تا 30 درجه ی سانتی گراد می باشد. دمای پایین تر از این موجب بوجود امدن حباب های ریز در محصول نهایی خواهد شد. بنابراین اگر در دمایی پایین تر از این قصد دارید با رزین کار کنید ابتدا باید دمای محیط را به حد مطلوب رسانده و قبل از اینکه رزین و هاردنر را از ظرف خالی کنید آنها را برای مدت زمان 15 دقیقه داخل آب گرم قرار دهید. توجه داشته باشید قبل از کار حتما ظرف را خشک کنید زیرا افتادن یک قطره آب در محلول موجب از دست رفتن نتیجه مطلوب خواهد شد.
  • برای اندازه گیری از ترازوهای با دقت یک دهم استفاده کنید.

مرحله 3: مخلوط کنید

به محض اینکه میزان رزین و هاردنر مورد نیاز خود را تعیین کردید، ابتدا هاردنر را داخل ظرف پلاستکی بریزید. در صورتی که قصد دارید رزین رنگی داشته باشید قبل از اضافه کردن رزین رنگ را به هاردنر اضافه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ های مورد استفاده در رزین اپوکسی ها می توانید مطالب موجود در مقاله انواع رنگ در رزین اپوکسی را مطالعه فرمایید.

پس از اضافه کردن رزین به هاردنر، محلول بدست آمده را به مدت 5 دقیقه و آرامی هم بزنید. محلول چسبیده به کف و دیواره های ظرف را به دقت هم بزنید تا در نهایت محلولی کاملا یکدست داشته باشید. محلول های رزین و هارنر چسبیده به ظرف در صورت هم نخوردن به شکل گلوله های چسبناک به ظرف خواهند چسبید.

بعد از هم زدن اگر داخل محلول بدست آمده حباب دیدید نگران نشوید. پس از اینکه رزین را داخل قالب ریختید و آن را پخش کردید می توانید به وسیله تورچ یا فندک آنها را از بین ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله نحوه ساخت میزهای رودخانه ای مراجعه کنید.

بعد از اینکه محلول را به خوبی مخلوط کردید 15 دقیقه فرصت دارید تا آن را داخل قالب بریزید و حباب ها را قبل از سخت شدن رزین از بین ببرید.

برچسب: رزین
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات