خوش آمدید

ساخت میز عسلی با استفاده از رزین اپوکسی (epoxy)

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش توسط

ساخت میز عسلی با استفاده از رزین اپوکسی

در این پروژه قصد داریم تا تجربیات خود را در ساخت یک میز عسلی با استفاده از رزین با شما در میان بگذاریم. این میز می تواند به عنوان میز مطالعه، کار یا میزی مناسب برای نقاشی کشیدن کودک شما باشد. برای ساخت این میز از رزین استفاده شده است.

 

میز خودت را بساز

 

وسایل و مواد مورد نیاز

 

رزین اپکسی شفاف

رنگ های پیگمنت (سفید، قهوه ای تیره، قهوه ای روشن،سیاه)

تخته چوب گرد

پایه های سنجاقی

 

سایر وسایل مورد نیاز

 

دریل

سنباده زن (لرزون)

ترازوی دیجیتال

سنباده شماره 120، 220 و 400

ظرف و وسیله ای مثل قاشق برای هم زدن اپوکسی

فندک یا تورچ

دستکش لاتکس

 

 

شروع به کار

 

ابتدا سطحی که قصد دارید روی آن رزین بریزید را انتخاب کنید. در اینجا از یک صفحه چوبی گرد استفاده شده است. ابتدا سطح چوب را سنباده می زنیم. درجه سختی سنباده را با توجه به شماره ای که روی آن درج می شود تعیین می شود. هرچه شماره سنباده کمتر باشد سنباده سخت تر و هرچه شماره سنباده بالا تر باشد سنباده نرم تر است. برای این کار به ترتیب  از سنباده 120، 220 و 400 استفاده می کنیم. برای سنباده زدن محل مناسبی انتخاب کنید، چرا که این کار گرد و غبار زیادی به همراه خواهد داشت. همچنین برای ساده تر شدن کار می توانید از دستگاه سنباده استفاده کنید. بعد از آنکه سطح چوب را کاملا سنباده زدیم نوبت به انتخاب رنگ پس زمینه میز می رسد. در اینجا ما از رنگ سفید استفاده کرده ایم.

 

مرحله دوم: مخلوط کردن اپوکسی

 

محلول های اپکسی از دو قسمت رزین و هاردنر تشکیل شده اند. محلول ها بایستی با توجه به نسبتی که سازنده تعیین کرده است باید باهم مخلوط شوند. این نسبت می تواند یک به یک، یک به دو یا حتی یک به سه باشد. به این معنی که به ازای هر پیمانه هاردنر چند پیمانه رزین باید اضافه کنید. در اکثر موارد این نسبت به صورت یک به دو می باشد. یعنی به ازای هر پیمانه هاردنر دو پیمانه  رزین اضافه می کنیم.

چطور رزین مورد نیاز خود را محاسبه کنیم؟

بطور خلاصه برای محاسبه مقدار اپکسی مورد نیاز از فرمول زیر استفاده می کنیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله نحوه مخلوط کردن رزین اپوکسی مراجعه کنید.

طول (متر) * عرض (متر) * ارتفاع یا ضخامت (میلی متر)

برای مثال در صورتی که بخواهیم روی میزی به ابعاد 60 سانتی متر در 120 سانتی متر را با ضخامت 2 میلی متر بپوشانیم

بدین ترتیب مقدار اپوکسی مورد نیاز را محاسبه می کنیم.

0.6*1.2*2=1.44 کیلوگرم

همانطور که مشاهده می کنید مقدار بدست آمده تقریبا یک و نیم کیلوگرم می باشد. در نظر داشته باشید این مقدار تقریبی می باشد.

 

مراحل مخلوط اپوکسی

برای مخلوط محلول اپوکسی ابتدا ظرفی پلاستیکی انتخاب می کنیم. بعد از اینکه ظرف مناسب را پیدا کردیم نوبت به اضافه کردن هاردنر می رسد. توجه داشته باشید ظرفی که انتخاب م کنید گنجایش متناسب با مقدار رزینی که قصد دارید مخلوط کنید داشته باشد. ابتدا هاردنر را درون ظرف می ریزیم. اگر قصد دارید رزین رنگی داشته باشید باید رنگ مورد نظر خود را در این مرحله با هاردنر مخلوط کنید. توجه داشته باشید که این کار را باید قبل از اضافه کردن رزین انجام دهید. زیرا بعد از مخلوط کردن رزین و هاردنر محلول غلظت بالایی پیدا می کند . رنگ به خوبی داخل آن حل نخواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید رنگ های مورد استفاده در رزین اپوکسی ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند. رنگ های جوهری و رنگ های پیگمنت. تفاوت اساسی رنگ های پیگمنت با رنگ جوهری در شفاف و غیر شفات بودن آنهاست. رنگ های جوهری این خاصیت را دارند که همانند شیشه شفاف هستند و اگر جسمی پشت آنها قرار گیرد قابل مشاهده است، اما در مورد رنگ های پیگمنت این قضیه عکس می باشد. در صورتی که از رنگ های پیگمنت استفاده می کنید باید بدانید که سطح یا اجسامی که زیر یا پشت آن قرار می گیرند قابل رویت نیستند. در این پروژه ما از رنگ های پیگمنت استفاده می کنیم.

بعد از اضافه کردن رنگ محلول را به مدت 5 دقیقه هم می زنیم. برای این کار نهایت دقت را به کار ببرید. سعی کنید طوری رنگ را مخلوط کنید که در پایان محلولی یکدست داشته باشید. با توجه به مقدار محلول این زمان ممکن است کمتر یا بیشتر شود. تا زمانی که رنگ کاملا با هاردنر مخلوط شود به هم زدن ادامه دهید. بعد از اینکه رنگ و هاردنر خوب مخلوط شد نوبت به اضافه کردن رزین می رسد. دقت داشته باشید که رعایت نسبت رزین و هاردنر بسیار با اهمیت است. برای این کار از ترازوی دیجیتال استفاده کنید.

بعد از اینکه رزین را به محلول اضافه کردید به مدت 5 دقیقه دیگر آن را هم بزنید تا خوب مخلوط شود.  بعد از اینکه کار هم زدن به پایان رسید مدت ده دقیقه به محلول استراحت دهید. این کار باعث خواهد شد که حباب های ایجاد شده به سطح محلول آمده و با استفاده از فندک قابل حباب گیری شود. برای این کار شعله فندک را به محلول نزدیک میکنیم تا حباب ها از بین بروند. این کار نباید بیشتر از یکی دو ثانیه ادامه پیدا کند. می توانید به جای فندک از حرارت سشوار نیز استفاده کنید.

محلول شما آماده است. برای ساخت رنگ های دیگر نیز همین کار را تکرار کنید.

 

ریختن اولین لایه

سطح میز را با دستمال تمیز کنید. سپس محلول را روی سطح میز بریزید. برای یکدست شدن لایه از یک قلم مو استفاده کنید. بعد از اینکه محلول را روی میز ریختید ممکن است حباب هایی روی سطح ظاهر شوند. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد می توانید با استفاده از فندک یا سشوار حباب گیری کنید.

توجه کنید که در هنگام حباب گیری شعله فندک را با فاصله از سطح گرفته و دستتان را به طور مداوم حرکت دهید. در غیر این صورت و در اثر برخورد شعله آتش با رزین سطح کدر شده و اصطلاحا رزین می سوزد. 

 

ریختن دومین لایه

در اینجا  برای ریختن لایه دوم از تکنیک به اصطلاح کثیف کاری استفاده کردیم. بدین صورت رنگ نهایی ترکیبی از 5 محلول با رنگ های متفاوت خواهد بود. شما می توانید هر رنگی که می خواهید را امتحان کنید. بعد از اینکه همه چیز را آماده کردید به یک لوله پولیکا یا پی وی سی با قطر 10 سانتی متر نیاز دارید.

دقت کنید که همه چیز آماده باشد. بهترین زمان برای انجام تمامی این مراحل 30 تا 45 دقیقه می باشد.

لوله را روی سطح سفید رنگ قرار دهید و سپس تمام رنگ هایی که ساختید را درون آن بریزید اما آنها را هم نزنید! سپس به آهستگی شروع به حرکت دادن لوله کنید. به هرصورتی که می خواهید. زیگزاگی یا چرخشی. هر طور که به ذهنتان می رسد. می توانید طرحی از قبل آماده و بر اساس آن عمل کنید. بعد از اینکه به طرح مورد نظر دست پیدا کردیم، مجددا حباب گیری می کنیم و 24 ساعت به آن فرصت می دهیم تا برای مراحل بعد آماده شود.

 

روز دوم

بعد از آنکه سطح کار به شکلی که می خواستید خشک شده بود نوبت به سنباده زدن و حذف قسمت های اضافی می رسد. ابتدا با سنباده زبرتر شروع و نهایتا با سنباده 400 سطح آن را سیقل می دهیم. توصیه می کنیم از یک لایه رزین شفاف به عنوان محافظ روی سطح میز خود استفاده کنید. همچنین این کار باعث شفاف تر شدن میز شما خواهد شد.

بعد از اینکه سنباده زدن به اتمام رسید از یک دستمال مرطوب برای تمیز کردن خاک سنباده استفاده کنید. مطمین شوید سطح به خوبی تمیز شده باشد. بعد از این که از خشک بودن سطح مطمئن شدید لایه شفاف رزین را بریزید.

 

روز سوم

 

قطراتی که در پشت میز خشک شده را با استفاده از سنباده یک دست کنید.

 

 

مرحله بعدی: نصب پایه ها

 

یکی از ساده ترین پایه هایی که می توانید به عنوان پایه میز خود استفاده کنید پایه های سنجاقی هستند. از ویژگی های این پایه ها می توان به سهولت در نصب، ظاهر شیک و ساده و اندازه مختلف آنها اشاره کرد. در صورتی که تمایل به استفاده از این نوع پایه دارید می توانید از قسمت پایه های میز، گزینه پایه های سنجاقی را ملاحظه کنید. در اینجا از سه عدد پایه فلزی سنجاقی 50 سانتی استفاده کرده ایم. با توجه به شکل میز جای پایه ها را مشخص و با استفاده از پیچ در جای خود محکم کنید.

 

پایان کار

 

در شکل بالا نتیجه نهایی کار را مشاهده می کنید. امیدواریم از این آموزش بهره کافی را برده باشید. جهت پیشرفت وب سایت نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب: اپوکسی
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات